KOLEKTIVNÍ VYJEDNÁVÁNÍ A ZAKÁZKOVÁ EKONOMIKA: NOVÉ PERSPEKTIVY SOUHRNNÁ ZPRÁVA
I.
Obecný
rámec
Různé situace
Zakázková ekonomika (Gig
economy) je latentním problémem a její regulace se mezi členskými státy
Evropské unie nesmírně liší. Zvláště to platí pro kolektivní vyjednávání
v tomto oboru. Odráží se v tom rozmanitost tradičních právních
přístupů týkajících se kolektivního vyjednávání v členských státech vůči
regulaci nebo ne-regulaci kolektivního vyjednávání osob pracujících
v zakázkové ekonomice.
Kolektivní vyjednávání
nemůže být jediným zdrojem regulace zakázkové ekonomiky, nýbrž se musí ve větší
či menší míře doplňovat s právními předpisy. Je jasné, že je zapotřebí,
aby probíhala neustálá komunikace mezi různými regulatorními úrovněmi nejen na
národní úrovni, ale také mezi evropskou úrovní a národními úrovněmi. Role
veřejné správy, nikoliv nutně uplatňovaná prostřednictvím legislativy, je
v mnoha zemích vrcholně důležitá a na místech jako italská Bologna se už
hledají nové způsoby přes vypracování místní Charty.
Hodnotíme-li panoráma
kolektivního vyjednávání v zakázkové ekonomice napříč EU, tak je třeba
brát v úvahu následující faktory:
Zaprvé zakázková
ekonomika není v členských státech rozvinuta na stejné úrovni. I když je
těžké identifikovat skutečný podíl osob pracujících podle tohoto vzoru, tak
statistika ukazuje, že v některých členských státech je značný počet
zakázkových pracovníků, jako je Itálie nebo Španělsko. Na druhou stranu
v jiných státech tento jev prakticky neexistuje, např. v Rumunsku
nebo Maďarsku.
Dovozci, řidiči a domácí pomocníci jsou těmi
nejtypičtějšími příklady off-line činností. Ti jsou obvykle nejenže v těžišti
studií o zakázkové ekonomice, ale také v těžišti úvah o kolektivní dimenzi
pracovního práva v zakázkové ekonomice. V těchto oborech činností lze
nalézt ty nejvýznačnější z nových forem kolektivních projevů takových jednání:
První úspěšné zkušenosti z kolektivního vyjednávání se odehrály
v těchto oborech činností. A proč? Protože jsou to ze své fyzické povahy
služby, které existují už dlouhou dobu a které se teď na trhu nabízí
v rámci nového podnikatelského modelu na základě platforem a aplikací.
Vytváření této komunity je taženo mezilidskou blízkostí, což vydláždilo cestu
ke společným projevům zájmů, kdy se pracovníci na požádání propojili
s tradičními aktéry, tj. odbory.
Na druhou stranu nespočet aktivit, které lze klasifikovat
jako „crowdwork/crowdsourcing“ více rozvoji kolektivní dimenze v pracovním
právu odolávají. Zkušenosti z kolektivní reprezentace pracovníků crowdworku zažívá
stejné problémy, jaké byly dříve zaznamenány u práce na dálku a kolektivních
pracovních vztahů: Izolace vede k neexistenci kolektivních hlasů, i když
některé praktiky jako „Turker“ komunity mohou být považovány za milníky na poli
jejich reprezentace. Každopádně je oblast crowdworku (croudsourcingu) a on-line
činností zatím ještě pro kolektivní vyjednávání nezmapovaným územím.
Třetí prvek v rozmanitosti má svůj základ
v regulaci postavení zaměstnanců či pracovníků zakázkové ekonomiky.
V posledních několika letech to byli nejen akademici, kdo diskutovali o
jejich postavení zaměstnanců nebo pracovníků na volné noze, ale také jsme
viděli, jak se takové případy objevily před soudy na národní i evropské úrovni.
V některých případech se žádalo, aby to rozhodly, až od nejvyšších soudů,
jako ve Francii, Itálii, Španělsku nebo ve Velké Británii. Ač se obchodní
modely takových pracovníků jako obchodních partnerů vzájemně liší, tak soudy
zpravidla odpovídaly, kvalifikujte tyto pracovníky jako zaměstnance pracující
na základě dohody o práci. Ovšem v jiných případech se postavení
zaměstnance popíralo. Tak tomu bylo i v případě CJEU’s Yodel-Order, kdy belgický soud ‘tribunal de l’entreprise’ řidičům Uberu status zaměstnanců
odepřel.
V tomto okamžiku je nejpokročilejší akcí týkající se zaměstnaneckého statutu zakázkových pracovníků španělská Ley Rider[2], podle níž ohledně uplatňování pracovního práva existuje pro dodávkové a distribuční činnosti organizované přes digitální platformy právní presumpce. To má automatické důsledky týkající se kolektivního vyjednávání, čímž se tito pracovníci stávají povinně účastníky odpovídajících kolektivních smluv. Ley Rider je první malý krok směrem k zahrnování pracovníků zakázkové ekonomiky do celkového rámce pracovních předpisů spadajících do legislativy.
Směrem ke smíšenému modelu
kolektivního vyjednávání? Rozsah osob dotčených kolektivním vyjednáváním
v zakázkové ekonomice
Uvedená situace ve Španělsku
je výjimkou. Ve většině zemí neexistuje žádná legislativa týkající se právního
statutu pracovníků zakázkové ekonomiky. To má přímé důsledky pro možnost kolektivního
vyjednávání u pracovníků zakázkové ekonomiky.
Tradičně se smlouvy
z kolektivního vyjednávání uzavírají, aby regulovaly zaměstnanecký vztah.
Tudíž se rozsah osob na straně práce omezuje na zaměstnance a pracovníci na
volné noze jsou obvykle z kolektivního vyjednávání vyloučeni kromě
některých zemí jako Německo podle zvláštních ustanovení. Podle svého bývalého
soudního případu prohlašuje CJEU ve svém rozsudku FNV Kunsten, že zákony na ochranu hospodářské
soutěže EU neporušují pouze ty kolektivní smlouvy, které jsou dohodnuty mezi
„managementem a pracovníky“. Soud však také v FNV Kunsten zaujal postoj, že smlouvy
z kolektivního vyjednávání pro „poskytovatele služeb v situaci
srovnatelné s tou, jako u … pracovníků“ nespadají do působnosti Článku 101
TFEU (odstavec 42). Dále poskytovatel služeb může přijít o svůj status
podnikání, „pokud neurčuje sám své vlastní jednání na trhu, nýbrž je zcela
závislý na svém vedoucím, protože nenese žádná finanční nebo obchodní rizika
vzniklá z takové aktivity a funguje jako podpora v rámci podnikání
vedoucího“ (odstavec 33). To vypadá, že umožňuje interpretaci ve prospěch
uzavírání smluv z kolektivního vyjednávání pro ‚poskytovatele služeb
srovnatelné s pracovníky, aniž by se tím porušovaly proti-trustové zákony
EU. I tak ale zůstávají nejasnosti např. ohledně toho, kteří poskytovatelé
služeb jsou s nimi srovnatelní. Zákon na ochranu hospodářské soutěže je
tudíž ohledně rozsahu osob považován za jednu z nejvážnějších překážek
v cestě k novému modelu kolektivního vyjednávání.
Evropská komise nedávno
vzhledem k těmto nejistotám zahájila o smlouvách z kolektivního
vyjednávání pro živnostníky konzultace. Klíčovou otázkou je, zda by z rozsahu,
v jakém se vztahují předpisy ochrany hospodářské soutěže EU, jež takto
omezují uzavírání smluv kolektivním vyjednáváním podnikajícím fyzickým osobám,
neměly být vyňaty (třebas v rozsahu nějaké skupiny, kterou je ještě třeba
definovat). Tyto diskuse se očekávají na konci roku 2021 a mohou, ač nemusí,
přinést v tomto paradigmatu změnu.
Lze to shrnout, že lze
nalézt dva hlavní problémy týkající se rozsahu osob pro kolektivní vyjednávání
u zakázkových pracovníků. Zaprvé situace v členských státech se vzájemně
značně liší. Zatímco v mnoha členských státech lze smlouvy z kolektivního
vyjednávání uzavírat pouze se zaměstnanci, tak v jiných členských státech
existuje možnost uzavírat smlouvy kolektivním vyjednáváním i pro osoby, které
lze zařadit do kategorie podobných zaměstnancům. V jiných je možné
prohlásit smlouvy z kolektivních vyjednávání za vztahující se i na nikoliv
zaměstnance. Jiné členské státy zřídili modely kolektivních smluv, aniž by tyto
měly stejnou působnost jako tradiční smlouvy z kolektivního vyjednávání.
Všudypřítomným problémem však je, že neexistuje žádná všeobecně platná definice
pro ty osoby, pro které – řekneme-li to velice obecně – patří do rozsahu
zahrnutí do kolektivních smluv. To je přímo provázáno s druhou hlavní
problematikou, s interakcí mezi národními předpisy pro kolektivní
vyjednávání a zákony na ochranu hospodářské soutěže EU. Z teleologického
hlediska lze ten soudní případ u CJEU interpretovat ve prospěch vyjmutí smluv z kolektivního
vyjednávání uzavřených pro poskytovatele služeb podobných zaměstnancům ze
zákonů ochrany hospodářské soutěže EU. Neexistuje však žádná definice takových
poskytovatelů služeb podobných zaměstnancům, což při rozšiřování rozsahu osob
pro kolektivní vyjednávání ztěžuje jak sociálním partnerům v jednotlivých
zemích, tak zákonodárcům jednotlivých zemí jednání v souladu s právem
EU.
II.
Nadnárodní zdroje
Možná role pro právo EU
Ať bude rozsah možné
legislativy jakýkoliv, je jasné, že v této oblasti budou hlavními aktéry
členské státy a sociální partneři v jednotlivých státech. Nicméně od
počátku výzkumu COGENS se zvyšuje pravděpodobnost možnosti intervence EU do
oblasti zakázkové ekonomiky a v únoru 2021 zahájila Evropská komise
konzultace o možné aktivitě k řešení problémů spojených s pracovními
podmínkami práce na platformách.
Hypotetická směrnice
regulující práci na platformách na úrovni EU by mohla stanovit, že pracovníci
zakázkové ekonomiky požívají práva kolektivního vyjednávání, jak naznačují
probíhající konzultace, buď na úrovni článku, nebo kapitoly. Není žádných
pochyb, že Evropská unie by mohla zavést legislativu o kolektivním pracovním
právu, jak uváděl Článek 153.1.f. TFEU. Kompetence stanovené v Článku
153.1.b TFEU poskytují právní základnu nezbytnou pro plnění tohoto úkolu, jedině budou-li se regulovat pracovní
podmínky, ale zmínka o „kolektivní reprezentaci a obraně práv pracujících a
zaměstnanců“ v Článku 153.1.f TFEU poskytuje solidní základ pro
vypracování aspektů kolektivního pracovního práva. Samozřejmě, že tato situace
bude ke schválení této Směrnice vyžadovat jednohlasnost Rady.
Takovýto možný vývoj
však musí brát ohromné ohledy na kompetence a tradice národních vlád. Směrnice
2002/ 14/ EC pro to poskytuje jasný příklad, když stanovuje společnou základnu,
kterou může snadno implementovat každý členský stát. Identifikace jednotlivých
reprezentantů pracovníků se musí ponechat na národním právu a praxi. Ale
povzbuzování k zavedení konkrétních předpisů pro pracovníky zakázkové
ekonomiky, jako je „digitalizace“ volebních jednotek nebo vytváření způsobů
snadnějšího určování reprezentace pro tento typ pracovníků jsou vhodným obsahem
pro nadnárodní regulaci.
Unie by se každopádně
mohla uchýlit i ke smělejším
postupům. Článek 115 TFEU pokračuje, aby umožnil tak, jak se to děje od roku
1957, kdy to byl 100 TEEC, „o sbližování takových zákonů, předpisů nebo
správních opatření členských států, jelikož mají přímý vliv na zřizování nebo
fungování vnitřního trhu.“ Použije-li to Evropská unie jako právní základnu,
tak by mohla schválit směrnici, která vytvoří minimální úroveň práv lidí
pracujících v ekonomice platforem bez ohledu na jejich kategorizaci
v národním právu. Národní kompetence by se tudíž respektovaly, práva by se
garantovala a došlo by k nadnárodní reakci na nadnárodní situaci.
Hledisko lidských práv:
právo na kolektivní vyjednávání jako lidské právo
Právo na kolektivní
vyjednávání je garantováno jako lidské právo a jako základní pracovní právo
mnohými mezinárodními a evropskými zdroji, mj. ICESCR, různými úmluvami ILO,
konkrétně Nos. 87 a 98, Článku 11 ECHR nebo Článku 6.2 RESC. Vzhledem
k právům na kolektivní vyjednávání pro pracovníky zakázkové ekonomiky je
Článek 6.2 RESC zvláště důležitý: Nejenže ho všechny členské státy EU přijaly a
jsou vázány Článkem 6.2 ESC, a tudíž ho musí uznávat, ale byla to Evropská
komise Sociálních práv, která ve svém nedávném případě Irský Kongres odborových svazů (ICTU) versus Irsko[3], určila, že rozhodujícím kritériem
ohledně garance práv na kolektivní vyjednávání je ‚spíše to, zda neexistuje
nerovnováha sil mezi poskytovateli a účastníky práce‘ (…).
To z tohoto
rozhodnutí vyvozuje, že nejen pracovníci (platforem), kteří jsou zaměstnanci,
požívají právo na kolektivní vyjednávání, ale také poskytovatelé práce – včetně
těch, co pracují v zakázkové ekonomice – kteří nemají podstatný vliv na
obsah smluvních podmínek. Komise zdůrazňuje, že tyto osoby musí dostat možnost
zlepšit nerovnováhu síly prostřednictvím kolektivního vyjednávání“.
K objasnění lze dodat, že je to pravda bez ohledu na (formální) status
poskytovatele práce. Jinými slovy, i v takových případech, kde je
pracovník platformy (formálně) živnostníkem, tak podle přístupu vedeného
teleologií a lidskými právy, požívá práva kolektivního vyjednávání, když
existuje nerovnováha sil mezi poskytovatelem a účastníkem práce.
III.
Aktéři
(Staré) odbory a noví
činitelé
Existující právní rámec
ve většině zemí postupuje podle logiky starého vzoru organizace práce.
Realizace kolektivních práv pro osoby pracující v zakázkové ekonomice se
tudíž ukazuje jako dost obtížná. Vyjednávací struktura zakládající se na
přístupu jednoho pracoviště a jednoho zaměstnavatele v kombinaci
s pravidlem většiny, která existuje v mnoha členských státech,
s sebou nese strukturální potíže při hledání solidarity mezi pracovníky na
platformách a zaměstnanci pracujícími ve stejné vyjednávací jednotce. To platí
zvláště pro ty členské státy, kde převažuje vyjednávání na úrovni společnosti
nad vyjednáváním na úrovni oboru. Bez legislativní intervence v mnoha
zemích, jako je decentralizovaný model, nevytvoří pro odbory podmínky, aby
podporovaly pracovníky na platformách. Diskuse o právech pracovníků na
platformách by mohla být příležitostí, jak znovu promyslet existující modely
vyjednávání a v některých zemích podnítit kolektivní vyjednávání na úrovni
průmyslových oborů.
V tomto scénáři po
desetiletích pomalé adaptace starých aktérů to vypadá, že nejlépe má nakročena
integrace tradičních preferencí s novými technologiemi. Analýza reality
ale ukazuje, že pracovníci v zakázkové ekonomice se občas zdráhají
připojit se k tradičním odborům. Navíc právě odbory byly přinejmenším
prvními, kdo nebyl připraven se s tímto problémem potýkat. Aby se zavedl
silný model, měla by se do debaty vnést myšlenka „Chytrých odborů“, což by
nakonec mohlo být i výsledkem ‚soutěže aplikací s aplikacemi‘. Podněcováním
debaty, zvyšováním povědomí, vytvářením stavu mínění pomocí právě business
modelu zakázkové ekonomiky by toho zakázkoví pracovníci mohli dosáhnout daleko
snadněji. V business modelu založeném na digitální reputaci, jak pro
pracovníky, tak pro společnosti, nelze tuto část aktivity odborů přezírat.
Noví činitelé
s sebou přinesou i nové způsoby kolektivních intervencí. Ovšem tyto nové
skupiny nikdy při uzavírání kolektivních smluv neuspěly. Ty přinesly nové formy
projevů při pracovních sporech, jako jsou internetem svolaná shromáždění,
demonstrace bicyklistů nebo blokády. Ti mají v úmyslu dosáhnout určitých
účinků přivoláváním pozornosti. Nicméně ti nejsou považováni za účinné
vyjednávací činitele.
Smlouvy na úrovni oboru
nebo společnosti
Nejpravděpodobnější
možností ohledně budoucnosti vyjednávání v zakázkové ekonomice je udržení
současných systémů. Jejich efektivnost však bude značně záviset na právní
klasifikaci pracovníků na platformách. Zůstává tu dilema úrovně vyjednávání:
Měly by se smlouvy uzavírat na úrovni společnosti nebo oboru? Odpověď na tuto
otázku silně závisí na síle odpovídajících vyjednávacích činitelů.
Panorama skutečných
kolektivních smluv ukazuje, že první smlouvy v odvětvích týkajících se
zakázkové ekonomiky, např. pro hotely a catering ve Španělsku* uzavřely odbory
(a organizace zaměstnavatelů), které nebraly v úvahu zvláštnosti těchto
aktivit. Ty jen rozšířily svůj rozsah na další osoby a do systému absorbovaly i
platformy.
Smlouva mezi dánským odborovým svazem 3F a Dansk Erhverv[4], tj. Dánskou obchodní komorou, také postupovala ohledně aktérů podle starého vzoru, ale šla o krok dále. Ta byla vyjednána speciálně pro pracovníky zakázkové ekonomiky. Na počátku to byli jen pracovníci Just Eat, na které se smlouva vztahovala, tj. to byla ohledně rozsahu osob v podstatě smlouva na úrovni společnosti. Nicméně bylo to pan otevřeno i pro jiné doručovací společnosti. Tudíž ji lze považovat za první skutečnou smlouvu na úrovni oboru týkající se zakázkové ekonomiky v jejím vlastním rámci. Také v Rakousku byla uzavřena smlouva kolektivním vyjednáváním na úrovni oboru pro rozvozce na bicyklech mezi obchodními činiteli, obchodními komorami na straně zaměstnavatelů a Rakouskou federací odborových svazů na straně druhé. Nicméně rozsah pokrytí osob se omezoval jen na zaměstnance.
Třetím případem a tím
nejpozoruhodnějším je smlouva na italské národní úrovni pro doručování zboží přiváženého
rozvozci[5]. Účastníky tohoto vyjednávání jsou
nové, speciální organizace zaměstnanců, AssoDelivery, skládající se z platforem
a tradičních odborů, UGL, napříč jejich konkrétní branží, UGL Riders.
Pozoruhodný je i rozsah osob, jelikož zahrnuje pouze rozvozce živnostníky. Tato
smlouva ukazuje schopnost adaptace a transformace aktérů, když je vůle
k vyjednávání.
Na druhou stranu,
existují i určité smlouvy na úrovni společnosti, jako ta mezi dánským odborovým
svazem 3F a Hilfr z roku 2018[6], nebo ta ve Velké Británii mezi
odbory GMB Union a Hermes z roku 2019[7]. Vzor týkající se zastoupení
pracovníků je stejný. Tradiční aktér úspěšný ve své tradiční roli, když může
vyvíjet tlak na další činitele ve vyjednávání.
Ať je úroveň jednání
jakákoliv, lze z toho vyvodit jasný a přímý závěr. V těch jen málo
kolektivních smlouvách, které byly uzavřeny v oboru zakázkové ekonomiky,
byly hlavními aktéry tradiční odbory a postupovaly podle tradičních pravidel.
Nakonec role organizací
zaměstnavatelů je ze všeho nejméně jasná. Ta už nereaguje na třídní konflikt,
nýbrž konflikt zájmů, jelikož tradiční společnosti nesdílí své postoje a
náhledy přes tyto platformy. Podle mnohých zainteresovaných není pozice
platforem přístupná pro kolektivní vyjednávání, ale italský případ ukazuje, že
v tom existují výjimky.
Nové formy měkké regulace
V některých zemích
jako Itálie, Francie nebo Německo lze pozorovat kuriózní jev, kterým je
objevení dokumentů nebo institucí v hájemství ekonomiky platforem, které
se to snaží ovlivňovat. V žádném z těchto případů nejsou nástrojem
pro jejich kolektivní vyjednávání, ale kvůli jejich originalitě při hledání
třetí cesty, kterou někteří upřednostňují, si některé z nich zaslouží
přezkoumání. Prvním z těchto dokumentů, který se kdy objevil, byla
Bolognská charta, “Carta dei diritti fondamentali dei lavoratori
digitali nel contesto urbano”, z roku 2018, která neměla žádnou právní účinnost. Ta
se skládá z dvanácti článků, které mají záměr prosazovat bezpečné a
důstojné zaměstnání, zaručení zlepšování životních a pracovních podmínek pro
poskytovatele služeb. Zastoupení pracovníků a pracovní spory jsou v Chartě
sice prezentovány, ale není v ní žádná zmínka o kolektivním vyjednávání.
Každopádně uznáním těch dvou podstatných nástrojů vyjednávání, identifikací
aktivních subjektů a přijetím tlaku, vytváří Bolognská charta správné prostředí
pro proces kolektivního vyjednávání, aby se rozvinul jako důsledek tohoto
uznání.
Německo poskytlo několik
příkladů v tomto katalogu vztahujících se činností, které zvýšily zájem,
do něhož patří i průnik do oboru crowdworkingu (crowdsourcingu). Prvním
z nich jsou pravidla chování zvaná Placeným crowdsourcingem za lepším „Paid Crowdsourcing for
the Better”, které podepsalo
několik společností, v nichž došlo k proklamaci jednostranného
závazku za jejich stranu, že budou respektovat záruky Dekalogu práv. To
neobsahuje žádné zmínky o kolektivním vyjednávání, ale jejich obsah se velice
důležitým způsobem přibližuje tomu, čemu by to v pokročilejším stadiu
mohlo podléhat. Jejich nejprominentnějším výsledkem je vlastní vytvoření
mechanismu dobrovolného řešení konfliktů pod správnou odborů IG-Metall. Ten
řeší jen individuální konflikty, ale do jisté míry připomíná velice prominentní
výsledky kolektivních jednání.
Důležité je také
Frankfurtské pojednání o práci založené na platformách (Frankfurt Paper on
Platform-Based Work) podepsané sedmi odborovými organizacemi z Rakouska, Německa, Dánska,
Švédska a Spojených států s velice pozoruhodnými technickým týmem poradců.
Mezi podstatnými body, které má ve výčtu, je v první řadě respekt
k odpovídajícím kolektivním smlouvám, to ale daleko prominentnějším
způsobem, kdy je nezbytné trvat na právech pracovníků organizovat se. Zvláště
relevantním důsledkem tohoto práva je schopnost vyjednávat a prohlášení, že
operátoři platforem jsou správnými účastníky k zapojení do vyjednávání.
IV.
OBSAH
Existuje pozoruhodný
konsensus mezi akademiky a zainteresovanými, že záležitost obsahu kolektivního
jednání by se měla ponechat na sociálních partnerech. Žádná právní regulace
není v této oblasti považována za nezbytnou.
Analýza skutečného
obsahu kolektivních vyjednávání v zakázkové ekonomice nám poskytuje velice
odlišnou odpověď. Hlavní klasifikace se skládá z abstraktních, obecných a
specifických obsahů.
První skupina mluví o
situaci, kdy jsou pracovníci zakázkové ekonomiky začleněni do existujících
oborových smluv, jako v případě té španělské týkající se hotelů a
cateringu. Tyto kolektivní smlouvy neobsahují žádná podstatná specifická
pravidla týkající se zakázkových pracovníků, ty jen rozšiřují jejich rozsah na
dotyčné osoby. Analýza těchto obsahů tudíž nebudí žádný zájem.
Druhá skupina obsahů
zahrnuje tradiční kategorie regulací, které mají v zakázkové ekonomice
speciální rozměr. Ty zahrnují jako hlavní příklad odměnu a pracovní dobu: tedy
záležitosti, které sice byly na pracovním trhu vždy přítomny, ale dnes vykazují
pozoruhodné charakteristiky jako roli aplikací při jejich určení.
První smlouva na úrovni
společnosti podepsaná dánským odborovým svazem 3F a Hilfr Aps je perfektním příkladem této situace, jelikož
pokrývá všechny tradiční záležitosti. Co se týče mezd, obsahuje např.
následující pravidlo: „Zaměstnavatel může přes platformu stanovit svou
individuální mzdu. Zároveň nikdy nesmí být nižší než mzda stanovená kolektivní
smlouvou.“ Podobné obsahy a i ještě podrobnější lze nalézt v italské
smlouvě na národní úrovni. Nejsou to žádné inovativní klauzule, ale jsou
viditelným projevem možného prostoru pro kolektivní vyjednávání v oboru
zakázkové ekonomiky. Avšak ve stejných smlouvách jsou pravidla týkající se
nových technologických aspektů určení zaměstnanecké smlouvy: „Vymazání nebo
jiná depersonalizace profilu zaměstnance z platformy se má podle dánské
smlouvy považovat za propuštění.“ Podobné obsahy lze též nalézt ve smlouvě na
italské národní úrovni. Lze na to snadno pohlížet tak, že tato smlouva se
adaptuje na dobře zavedené struktury. Většina platforem ve skutečnosti
platformu poskytuje s širokými právy pracovníka suspendovat nebo mu
ukončit provoz typicky, aniž by měla povinnost uvést důvod nebo jen podle
relativně vágních kritérií (např. s odkazem na hodnocení, aniž by byla
stanovena akceptovatelná úroveň) a bez výpovědní lhůty. Kolektivní vyjednávání
by mohlo být užitečným nástrojem pro ochranu pracovníků úpravou těchto širokých
pravomocí.
Velice důležitou oblastí pro úpravu je pracovní doba. Ač pracovní právo by nemělo znemožňovat zaměstnancům a zaměstnavatelům využívat těchto přínosů moderních technologií, tak je pro všechny pracovníky důležitá minimální garance pracovní doby. To neznamená, že všechny tradiční právní instituty a omezení lze uplatnit bez úprav. Nicméně ty úpravy by se neměly chápat jako možnost vyhnutí se: pouze technické důvody nemohou ospravedlnit neuplatnění záruk pracovní doby. Kolektivní vyjednávání může být řešením pro vyřešení potřeb nových typů práce a regulace pracovní doby. Vyjednávání na kolektivní úrovni může zavést adekvátní ochranná opatření proti přehnanému důrazu na flexibilitu orientovanou na zaměstnavatele a daleko transparentnější a formálně standardnější stanovování tohoto procesu než individuální vyjednávání.
Na rozdíl od legislativy
mají strany kolektivního vyjednávání daleko lepší znalost priorit dotčených
pracovišť nebo sektorů a takový proces vede k rychlým reakcím na rychle se
měnící požadavky trhu. Právo EU poskytuje značný prostor pro kolektivní
vyjednávání při stanovení standardů pracovní doby. Článek 18 směrnice o
pracovní době umožňuje ustoupit od článků o každodenním odpočinku, přestávkách,
dobách týdenního odpočinku, délkách noční práce a o referenčních obdobích na
základě kolektivních smluv. Empirické důkazy ukazují, že předpisy pro pracovní
dobu stanovené kolektivními smlouvami na digitálních pracovištích nejsou jen
teoretickou záležitostí. Je však ještě třeba nalézt, jak mohou strany využít
klauzulí o upuštění od směrnice o pracovní době a stanovit specifická opatření
určená přesně pro zakázkové pracovníky – i v rámci pracovních vztahů.
Třetí skupina obsahů je
ještě „neprobádanější“. Je to oblast, kde kolektivní jednání může být nástrojem
inovací k řešení problémů, které se tradičně až dosud neprobíraly. Např.
nedávný francouzský Décret nº 2021-952[8] zavedl regulaci dat pracovníků na
platformách a individuálního přístupu k nim. Ratingy pracovníků a jejich
kontrola jsou dalším krokem, který by také mohl být regulován kolektivními
smlouvami. Vyjednávání algoritmů zavedených na platformách a dohled nad nimi
nebo režim ratingu pracovníků je z těchto možností nejpozoruhodnější.
Španělská legislativa
otevřela možnou rozvoje kolektivů, jelikož Ley Rider obsahoval právo zástupců
pracovníků, „aby byli společností informováni o parametrech, pravidlech a
instrukcích, na nichž jsou algoritmy nebo systémy umělé inteligence založeny,
když ovlivňují tvorbu rozhodnutí, která by mohla mít dopad na pracovní
podmínky, přístup k nim a udržení zaměstnání, včetně profilování.“ To je
zjevně první, omezený krok, jelikož mluví o informačních právech a ne o
kolektivním vyjednávání. Ale otvírají se tím dveře pro další regulace.
Každopádně právo vyžadovat transparentnosti při rozhodování a výstupech systémů umělé inteligence (AI) stejně jako podkladových algoritmů musí být garantováno, aby se tak stanovilo právo na odvolání proti rozhodnutí učiněná algoritmy a na jejich revizi lidskou bytostí. Ač by v kolektivních smlouvách dosažených mezi sociálními partnery, mohly strany řešit obojí, např. jak vstup dat do automatizovaných najímacích systémů a povyšování zaměstnanců a kontrolu zaměstnanců nad daty vytvořenými těmito systémy v pozdější době.
Sociální partneři ve
všech sektorech by mohli jednat jako předvoj řešení těchto otázek. Např.
v Portugalsku[9] v Zelené knize o budoucnosti
práce je jedním ze směrů, které je nutno řešit, „podnícení zvláště regulací na
použití algoritmů v kontextu s kolektivním vyjednáváním, zapojením
sociálních partnerů a zajištěním zacházení v této záležitosti na úrovni
kolektivních smluv, aby se zajistilo adekvátní využití AI a řešily se potřeby
specifické pro každý sektor.“
Kolektivní vyjednávání
by rovněž mohlo posílit principy, které minimalizují nová rizika spojená
s autonomním chováním AI, stanovování požadavků na zajištění ochrany
soukromí a osobních dat, rovnosti a nediskriminace, etiky, transparentnosti a pochopitelnosti
systémů založených na algoritmech, obojí jak z hlediska výběru kandidátů
na pracovní pozici, tak z hlediska podmínek realizace zaměstnaneckých
smluv a inspekce profesionální aktivity pracovníků. Navíc by kolektivní smlouvy
mohly regulovat konzultace zaměstnaneckých odborů o realizaci, vývoji a
nasazení systémů AI.
V.
KONEČNÝ ZÁVĚR
Náš výzkum ukázal, že
pro pracovníky v zakázkové ekonomice ve skutečnosti v členských
státech kolektivní vyjednávání existuje, ač v něm existují odlišnosti
ohledně rozsahu ve smlouvě zahrnutých osob, zapojených aktérů, obsahu
regulovaného účinkem, jaké vyjednávání mělo.
Jelikož je zakázková
ekonomika a zvláště crowdworking (crowdsourcing) nadnárodní záležitostí, tak se
reakce od Evropské unie jeví jako ta nejvhodnější. Samozřejmě, že je zapotřebí,
aby intervence Unie byly v souladu s národním právem a s praxí
v průmyslových vztazích. Nicméně unijní smlouvy možnosti regulovat
záležitosti pracovního práva poskytují.
Tradičním aktérům na
národní úrovni se už podařilo uzavřít kolektivní smlouvy v oboru zakázkové
ekonomiky. Ač evropští sociální partneři vypadají, že jsou ohledně své role při
regulaci kolektivního vyjednávání zdráhaví, tak to vypadá, že odbory se do
problému regulace kolektivního vyjednávání v zakázkové ekonomice už
pustily. Noví aktéři však ještě budou své sliby muset splnit. Náš výzkum také
ukázal, že smlouvy se uzavíraly na úrovni společnosti s jedním
zaměstnavatelem stejně jako na úrovni oboru převážně tradičních asociací
zaměstnavatelů. Ovšem, aby se vytvořila společná základna pro práva, vypadá to,
že by byly nejvhodnější smlouvy na úrovni oboru.
Co se týče obsahu smluv
z kolektivního vyjednávání v zakázkové ekonomice, by se kolektivního
vyjednávání mělo používat jako nástroje k poskytnutí podrobných předpisů.
Existují v tom konkrétní témata, např. regulace uplatňovaných algoritmů,
které jsou pro tento sektor nejspecifičtější. Tudíž by na míru střižená řešení
dohodnutá mezi managementem a zaměstnanci byla vhodnější než plošné předpisy
stanovené statutárním právem.
[1] Tato analýza byla
zpracována jako syntéza výzkumného projektu COGENS (VS/2019/0084) financovaného
Evropskou unií. Odráží se v něm pouze autorovy názory a Evropská komise
neodpovídá za žádné použití informací, které případně obsahuje. Autory této
zprávy jsou José María Miranda Boto a Elisabeth Brameshuber s přispěním od
autorů Gábor Kártyás, Barbara Kresal, Teresa Coelho Moreira, Daniel Pérez del
Prado a Kübra Doğan Yenisey a z materiálů poskytnutých dalšími členy
projektového týmu.
[3] Complaint No.123/2016, Decision on the merits of 12
September 2018
[5] https://olympus.uniurb.it/index.php?option=com_content&view=article&id=23625:rider1592020&catid=242&Itemid=139
[6] https://www2.3f.dk/~/media/files/mainsite/forside/fagforening/privat%20service/overenskomster/hilfr%20collective%20agreement%202018.pdf
Comments
Post a Comment