§ 1 Scope Scope for the work performed The collective agreement covers cleaning assistants who perform cleaning work in private households facilitated by the digital platform Hilfr ApS. (hereinafter Hilfr). The collective agreement covers cleaning assistants who are employees, not freelancers. Personal scope Freelancers automatically obtain employee status after 100 hours’ work via the platform and are subsequently covered by this collective agreement. Early transfer to the collective agreement Freelancers who wish to transfer their status from freelancer to employee before having worked 100 hours must notify Hilfr of this. In this case, the collective agreement will cover new work assignments agreed after the time of notification. Hilfr reserves the right to reject a request for early transfer based on factual and objective criteria. Freelancers Freelancers who wish to remain freelancers after 100 hours’ work facilitated by the platform must inform Hilfr of this decision well i
COLLECTIVE BARGAINING AND THE GIG ECONOMY: NEW PERSPECTIVES SUMMARY [1] I. GENERAL FRAMEWORK A variety of situations Gig economy is a latent issue, and its regulation is extremely diverse in the Member States of the European Union. This is particularly true for collective bargaining in this field. The variety of legal traditions regarding collective bargaining in the Member States is reflected by the variety of the Member States’ approaches towards (not) regulating collective bargaining for persons working in the gig economy. C ollective bargaining cannot be the single source of regulation in the gig economy, but must be complementary, to a smaller or larger extent, to statutory law. It is clear that constant communication between the different levels of regulation not only at national level, but also between European and national levels is required. The role of public authorities, not necessarily through legislation, is of utmost importance in many coun
[1] I. Obecný rámec R ůzné situace Zakázková ekonomika (Gig economy) je latentním problémem a její regulace se mezi členskými státy Evropské unie nesmírně liší. Zvláště to platí pro kolektivní vyjednávání v tomto oboru. Odráží se v tom rozmanitost tradičních právních přístupů týkajících se kolektivního vyjednávání v členských státech vůči regulaci nebo ne-regulaci kolektivního vyjednávání osob pracujících v zakázkové ekonomice. Kolektivní vyjednávání nemůže být jediným zdrojem regulace zakázkové ekonomiky, nýbrž se musí ve větší či menší míře doplňovat s právními předpisy. Je jasné, že je zapotřebí, aby probíhala neustálá komunikace mezi různými regulatorními úrovněmi nejen na národní úrovni, ale také mezi evropskou úrovní a národními úrovněmi. Role veřejné správy, nikoliv nutně uplatňovaná prostřednictvím legislativy, je v mnoha zemích vrcholně důležitá a na místech jako italská Bologna se už hledají nové způsoby přes vypracování místní Charty. Hodnotíme-li
Comments
Post a Comment