KOLEKTIVNA POGAJANJA IN »GIG-EKONOMIJA«: NOVI VIDIKI KRATEK POVZETEK
I.
SPLOŠNI
OKVIR
Različni primeri
Gig-ekonomija (gig economy)[2] je skrita težava,
njeno urejanje pa je različno v državah članicah Evropske unije. To še posebej
velja za kolektivno pogajanje na tem področju. Pestrost pravnih tradicij glede
kolektivnega pogajanja v državah članicah se odraža v različnih pristopih držav
članic pri urejanju oz. neurejanju kolektivnega pogajanja pri osebah, ki
opravljajo dela v ekonomiji na poziv.
Kolektivno
pogajanje ne more biti neodvisno urejeno v gig-ekonomiji, temveč mora v večjem
ali manjšem obsegu dopolnjevati zakonsko pravo. Jasno je, da je
potrebna stalna komunikacija med različnimi ravnmi predpisov, ne le na
nacionalni ravni, temveč tudi na evropski in nacionalni ravni. V številnih državah je vloga javnih organov
zelo pomembna, ne nujno preko zakonodaje. V mestih, kot je Bologna v Italiji,
kjer se razvija lokalna listina, se že iščejo novi načini.
Pri ocenjevanju EU panorame na področju
kolektivnega pogajanja in gig-ekonomije je potrebno upoštevati naslednje
dejavnike:
Kot prvo, gig-ekonomija ni bila razvita na
enak način v različnih državah članicah. Tudi če je težko določiti dejanski
delež oseb, ki opravljajo takšna dela, pa je na podlagi statistike moč opaziti,
da je v nekaterih državah, npr. v Italiji in Španiji, zelo visoko število platformskih
delavcev. Na drugi strani pa ta fenomen praktično ne obstaja v drugih državah
članicah, npr. v Romuniji in na Madžarskem.
Kot drugo pa se dejavnosti iz »gig-ekonomije« oz. »platformne ekonomije« razlikujejo, saj obstajajo številne različne klasifikacije. Najbolj jasna klasifikacija v eni skupini vključuje t. i. »dejavnosti na lokaciji« (offline activities, on location), ki se lahko smatrajo za »delo na poziv« (work on demand), v drugi skupini pa t. i. »spletne dejavnosti« (online activities), ki se jih lahko opredeli kot »množično delo« (crowdwork). Ta razlika med spletnimi dejavnostmi in dejavnostmi na lokaciji neposredno vpliva na reprezentativne kanale za takšne delavce in njihovo pokritost na področju kolektivnega pogajanja, kot je opredeljeno v tem poročilu. Poleg tega je pri spletnih aktivnostih prisotna tudi nadnacionalna pristojnost, ki se je ne sme spregledati pri oblikovanju bodočih predpisov. Nazadnje pa je pandemija covid-19 v veliko primerih zabrisala razliko med delom na daljavo in množičnim delom.
Kolesarji, vozniki in gospodinjski pomočniki
so najbolj značilni primeri platformskega dela na lokaciji (on-location platform work). Običajno so
v središču študij na temo gig-ekonomije, prav tako pa so v središču pri
opredelitvi kolektivne dimenzije delovne zakonodaje pri gig-ekonomiji. Najbolj
izjemne nove oblike kolektivnega izražanja je moč poiskati na teh področjih
dejavnosti: Prve uspešne izkušnje na področju kolektivnega pogajanja so bile
opazne pri teh dejavnostih. Zakaj? Zaradi njihove fizične narave, tj. storitve,
ki obstajajo že dalj časa in se zdaj ponujajo na trgu pod novim modelom
poslovanja, ki temelji na platformah in aplikacijah. Bližina človeka vodi k
oblikovanju skupnosti, kar je tlakovalo pot do izražanja skupnih interesov,
kjer se je delavce na poziv povezalo s tradicionalnimi akterji: sindikati.
Na drugi strani je veliko dejavnosti, ki se
lahko opredelijo kot množično delo, bolj odporno na razvoj kolektivne dimenzije
delovnega prava. Kolektivno zastopanje izvajalcev množičnega dela naleti na
enake težave, ki so bile opažene pri delu na daljavo in kolektivnih delovnih
razmerjih: Izolacija vodi v neobstoj kolektivnih glasov, tudi če se nekatere
prakse, kot je npr. skupnost »Turker«, lahko smatrajo za mejnike na področju
zastopanja. V vsakem primeru je področje množičnega dela in spletnih aktivnosti
neznano ozemlje za kolektivno pogajanje.
Tretji element raznolikosti pa ima izvor v ureditvi
zaposlitvenega statusa platformskih delavcev. V zadnjih letih se akademiki niso
pogovarjali zgolj o statusu zaposlenega ali neodvisnega delavca, temveč smo
opazili tudi številne primere, ki so bile vloženi na sodiščih na nacionalni ali
evropski ravni. V nekaterih primerih so za izdajo odločbe bila zadolžena
najvišja sodišča, kot se je to zgodilo npr. v Franciji, Italiji, Španiji in v
Združenem kraljestvu. Čeprav so se poslovni modeli delavčevih poslovnih
partnerjev razlikovali, je odgovor sodišča v glavnem bil, da se takšne delavce
obravnava kot zaposlene, ki so zavezani s pogodbo o zaposlitvi. V drugih
primerih pa je bil status zaposlenega zavrnjen. To se je zgodilo v primeru Yodel
na Sodišču Evropske unije; belgijski tribunal je zavrnil zaposlitveni status
voznikov družbe Uber.
V tem trenutku je najnaprednejši primer v zvezi z zaposlitvenim statusom platformskih delavcev španski Ley Rider[3], kjer obstaja pravna domneva glede uporabe delovne zakonodaje pri storitvah dostave in distribucije, organizirane preko digitalne platforme. To ima posledice za kolektivno pogajanje, saj so ti delavci obvezno vključeni v zadevne kolektivne pogodbe. Ta Ley Rider je prvi majhen korak za vključitev platformskih delavcev v splošni okvir delovne zakonodaje, ki spada pod okrilje zakonskega prava.
Za mešani model kolektivnega pogajanja? Osebna
veljavnost kolektivnega pogajanja v gig-ekonomiji
Španski položaj je izjema. Večina držav nima
posebnega zakona glede pravnega statusa platformskih delavcev . To ima
neposredni vpliv na možnost kolektivnega pogajanja pri platformskih delavcih .
Tradicionalno se kolektivne pogodbe sklepajo
z namenom urejanja delovnega razmerja. Zato je osebno področje v zvezi z
delovnim pravom omejeno na zaposlene delavce. Neodvisni delavci so običajno
bili izvzeti iz kolektivnih pogajanj, razen v nekaterih državah s posebnimi
formulami, kot npr. v Nemčiji. V skladu s svojo prejšnjo sodno prakso Sodišče
Evropske unije v svoji sodbi FNV Kunsten navaja, da samo tiste
kolektivne pogodbe, ki so bile izpogajane med »management and labour«, ne kršijo konkurenčnega prava EU. Vendar pa
je sodišče v primeru FNV Kunsten prav tako menilo, da kolektivne pogodbe
za »ponudnike storitev v situaciji, ki je primerljiva z ... delavčevimi«, ne
spadajo v sklop 101. člena TFEU (42. odst.). Ponudnik storitev lahko prav tako
izgubi svoj status podjetja, »če neodvisno ne določi svojega delovanja na trgu,
temveč je v celoti odvisen od svojega naročnika, ker se ne sooča z nobenimi
finančnimi ali komercialnimi tveganji iz dejavnosti slednjega in deluje kot pomožni
subjekt v sklopu delovanja naročnika« (33. odst.). To omogoča tolmačenje v
korist sklenitve kolektivnih pogodb za »ponudnike storitev, primerljive z
delavci«, brez kršenja protimonopolne zakonodaje EU. Vendar pa še vedno
ostajajo negotovosti glede tega, kateri ponudniki storitev so dejansko
primerljivi. Zato se konkurenčno pravo smatra za eno najresnejših ovir na poti
k novemu modelu kolektivnega pogajanja na razširjenem osebnem področju.
V luči teh nejasnosti je Evropska komisija nedavno nazaj sprožila posvet o problematiki kolektivnih pogodb za samozaposlene delavce. Osnovno vprašanje je, ali naj se obseg uporabe konkurenčnih pravil EU omeji tako, kolikor se kolektivne pogodbe, sklenjene za (še neopredeljeno skupino) samozaposlenih posameznikov, izvzame iz konkurenčnih pravil EU. Diskusija se pričakuje ob koncu leta 2021 in lahko prinese spremembo paradigme, morda pa tudi ne.
Sklepna ugotovitev je, da sta v zvezi z osebno veljavnostjo kolektivnega pogajanja za platformske delavce bili postavljeni dve problematični vprašanji. Prvo vprašanje je vprašanje zelo različnih situacij v državah članicah. V veliko državah članicah se kolektivne pogodbe še vedno lahko sklenejo samo za zaposlene delavce, v drugih državah članicah pa obstajajo možnosti sklenitve kolektivnih pogodb tudi za osebe, ki se jih lahko kategorizira kot »delavcem podobne osebe« (employee-like). V tretjih državah je možno skleniti kolektivne pogodbe, ki veljajo za osebe, ki niso zaposleni delavci. Druge države članice so vzpostavile modele kolektivnih pogodb brez istega učinka kot je pri tradicionalnih kolektivnih pogodbah. Vsesplošna težava pa je, da ni nobene enotne opredelitve oseb, za katere se, splošno gledano, razširja obseg kolektivnih pogodb. To je neposredno povezano z drugo glavno problematiko, in sicer s povezanostjo med nacionalnimi pravili za kolektivne pogodbe in konkurenčno zakonodajo EU. S teološkega vidika se sodna praksa Sodišča Evropske unije lahko tolmači v prid izvzemanja kolektivnih pogodb, sklenjenih za ponudnike storitev, iz konkurenčnega prava EU. Vendar pa ne obstaja nobena opredelitev za te ponudnike storitev, zato imajo nacionalni socialni partnerji in nacionalni zakonodajalci težave pri delovanju v skladu s pravom EU, ko razširjajo osebno veljavnost kolektivnega pogajanja.
II.
NADNACIONALNI
VIRI
Možna vloga prava EU
Ne glede na obseg morebitne zakonodaje je
jasno, da bodo države članice in nacionalni socialni partnerji glavni akterji
na tem področju. Vendar pa že vse od začetka raziskave COGENS obstaja možnost
posredovanja EU na področju gig-ekonomije . Februarja 2021 je Evropska komisija
sprožila posvet o možnem ukrepanju pri izzivih v zvezi z delovnimi pogoji v
platformnem delu.
Hipotetična direktiva, ki ureja platformno
delo na ravni EU, bi lahko platformskim delavcem omogočila pravice do
pogajanja, kot izhaja iz posveta, bodisi v členu ali poglavju. Ni nobenega
dvoma, da bi Evropska unija lahko pravno urejala na področju kolektivne delovne
zakonodaje, kot je omenjeno v členu 153(1)(f) TFEU. Določila iz člena 153(1)(b)
TFEU omogočajo pravno podlago, ki je potrebna za izvršitev tega dejanja samo,
če se regulirajo delovni pogoji, vendar pa določila iz člena 153(1)(f) TFEU o
»zastopanju in kolektivnemu varstvu interesov delavcev in delodajalcev« daje
trdne temelje za razvoj vidikov kolektivnega delovnega prava. Seveda pa ta
situacija zahteva soglasje Sveta za sprejem Direktive.
Ta možen razvoj mora vsekakor upoštevati
nacionalne pristojnosti in tradicije. Direktiva 2002/14/ES vsebuje jasen primer
tega in vzpostavlja skupne temelje, ki jih vsaka država članica lahko preprosto
vključi v svoj sistem. Nacionalni zakoni in prakse so tiste, ki morajo
opredeliti konkretne zastopnike zaposlenih. Vendar pa spodbujanje specifičnih
pravil za platformske delavce , kot je »digitalizacija« volilnih enot ali
oblikovanje načinov za enostavnejše dodeljevanje zastopanja teh vrst delavcev,
so primerne vsebine za nadnacionalno regulacijo.
V vsakem primeru bi Unija lahko uporabila drznejše možnosti. Člen 115 TFEU prav
tako dovoljuje, kot je to dovoljeval člen 100 TEEC od leta 1957 naprej,
»približevanje zakonodaje, predpisov ali upravnih določil držav članic, ki
imajo neposreden vpliv na oblikovanje ali delovanje notranjega trga.« Na tej
pravni podlagi bi Evropska unija lahko sprejela direktivo, ki oblikuje
minimalno raven pravic za ljudi, ki opravljajo delo v platformni ekonomiji, ne
glede na njihovo nacionalno pravno kategorizacijo. Tako bi se spoštovale
nacionalne pristojnosti, zagotavljale pravice, prav tako pa bi pri
nadnacionalnih primerih prišlo do nadnacionalnega odgovora.
Z vidika človekovih pravic: pravica do
kolektivnega pogajanja kot človekova pravica
Pravica do kolektivnega pogajanja je
zagotovljena človekova pravica in temeljna delavska pravica, ki jo zagotavljajo
številni mednarodni in evropski viri, med drugim MPESKP (Mednarodni pakt o
ekonomskih, socialnih in kulturnih pravicah), številne konvencije MOD, še
posebej št. 87 in 98, člen 11 EKČP in člen 6.2 MESL. Kar zadeva pravico do
kolektivnega pogajanja je člen 6.2 MESL še posebej pomemben: Ne le, da so vse
države članice sprejele in so tudi obvezane spoštovati to določbo, temveč je
Evropski odbor za socialne pravice v svojem nedavnem primeru Irish Congress
of Trade Unions (ICTU) proti Irski[4] odločil, da je odločilen kriterij glede zagotavljanja pravice do
kolektivnega pogajanja »dejstvo, ali obstaja neravnovesje moči med ponudniki in
prevzemniki dela« (...).
Iz te odločitve sledi, da nimajo le delavci,
ki so zaposleni, pravico do kolektivnega pogajanja, temveč imajo to pravico vsi
ponudniki dela, tudi samozaposleni, ki nimajo nobenega bistvenega vpliva na
vsebino pogodbenih pogojev. Odbor poudarja, da morajo te osebe imeti možnost,
da izboljšajo ravnovesje moči preko kolektivnega pogajanja. Tukaj lahko dodamo,
da to velja ne glede na (formalni) status ponudnika dela. Z drugimi besedami,
ima tudi v primerih, kjer je platformski delavec (formalno) samozaposlen, s
teleološkega vidika in z vidika človekovih pravic pravico do kolektivnega
pogajanja, če med njim in delodajalcem obstaja neravnovesje moči.
III.
AKTERJI
(Stari) sindikati in novi dejavniki
V večini držav obstoječi pravni okvir
upošteva logiko starih vzorcev delovne organizacije. Zato je izvajanje
kolektivnih pravic pri delavcih, ki opravljajo dela v gig-ekonomiji , relativno
težko. Pogajalska struktura, ki temelji na pristopu ene delovne lokacije in
enega delodajalca, skupaj s pravilom večine, ki velja v veliko državah
članicah, prinaša strukturne težave pri iskanju solidarnosti pri platformskih
delavcih in med platformskimi delavci in zaposlenimi, ki delo opravljajo v isti
pogajalski enoti. To še posebej velja za tiste države članice, kjer ima
pogajanje na ravni podjetja prednost pred pogajanjem na ravni dejavnosti.
Takšen decentraliziran model v veliko državah ne spodbuja sindikatov, da bi
podpirali platformske delavce brez zakonodajnega posega. Razprava o pravicah platformskih
delavcev je lahko priložnost, da se ponovno premisli o obstoječih pogajalskih
modelih, v nekaterih državah pa se lahko spodbudi kolektivno pogajanje na ravni
dejavnosti.
V tem scenariju, po desetletju počasnega
prilagajanja, se zdi, da so stari akterji še najbolje pozicionirani za
integracijo tradicionalnih pravic in novih tehnologij. Vendar pa analiza
realnosti kaže, da se platformski delavci včasih neradi povezujejo v tradicionalne
sindikate. Nadalje velja izpostaviti, da se tudi sindikati na začetku niso bili
pripravljeni spopadati s to problematiko. Da bi lahko vzpostavili močan model,
je potrebno razpravljati o ideji »pametnih sindikatov«, kar bi na koncu lahko
privedlo tudi do »aplikacij, ki konkurirajo aplikacijam«. S spodbujanjem
razprave, osveščanjem, oblikovanjem mnenj preko poslovnih modelov gig-ekonomije
, se lahko lažje dostopa do platformskih delavcev na poziv. V modelu
poslovanja, ki temelji na digitalnih ugledih, tako za delavce kot tudi za
podjetja, je potrebno upoštevati ta del dejanj sindikata.
Novi dejavniki prinašajo tudi nove modele
kolektivnega posredovanja. Vendar pa te nove skupine še nikoli niso bile
uspešne pri sklepanju kolektivnih pogodb. Prinesle so nove oblike izražanja
delovnih sporov, kot npr. t. i. akcije »flash mob«, demonstracije na kolesih
ali blokade. Vsekakor so s svojimi dejanji pritegnile pozornost. Vendar pa se
to ne smatra kot učinkovita oblika pogajanja.
Kolektivne pogodbe na ravni dejavnosti ali podjetja
Najverjetnejša možnost za prihodnost
pogajanja v gig-ekonomiji je ohranitev trenutnih sistemov. A njihova
učinkovitost bo v veliki meri odvisna od pravne klasifikacije platformskih
delavcev. Ostane le še vprašanje pogajalske ravni: Ali se pogodbe sklenejo na
ravni podjetja ali na ravni dejavnosti? Odgovor na to vprašanje je v veliki
meri odvisen od moči zadevnih pogajalcev.
Pregled dejanskih kolektivnih pogodb kaže, da so prve pogodbe na ravni dejavnosti v zvezi z gig-ekonomijo , npr. za hotele in strežbo v Španiji[5], bile sklenjene s strani sindikatov (in organizacij delodajalcev), ki niso upoštevale posebnosti te aktivnosti. Tukaj so preprosto razširili osebno veljavnost kolektivnih pogodb in platformsko ekonomijo vpeljali v sistem.
Pogodba med danskim sindikatom 3F in Dansk
Erhverv[6], torej dansko trgovinsko zbornico, sledi staremu vzorcu
tudi glede akterjev, a gre korak dlje. Pogajanja so bila izključno za platformske
delavce . Na začetku je pogodba pokrivala samo delavce pri Just Eats, tj. bila
je zgolj pogodba na ravni podjetja, kar zadeva osebno veljavnost. Kasneje je
bila odprta tudi za dostavne družbe. Zato se lahko smatra za prvo resnično
pogodbo na ravni dejavnosti, ki zadeva gig-ekonomijo v svojem okvirju. V
Avstriji so sklenili kolektivno pogodbo na ravni dejavnosti tudi za kolesarje,
in sicer med tradicionalnimi akterji, trgovinsko zbornico na strani delodajalca
in avstrijskim sindikatom na drugi strani. Vendar pa je osebno področje omejeno
samo na zaposlene.
Tretji primer je najbolj izjemen: italijanska
pogodba na nacionalni ravni za kolesarje, ki dostavljajo blago[7]. Pogajalci so novi, določena organizacija delodajalcev,
AssoDelivery, ki jo tvorijo platforme in tradicionalni sindikat, UGL, preko
svoje specifične podružnice, UGL Rider. Osebno področje je prav tako izjemno,
saj vključuje samo samozaposlene kolesarje. Ta pogodba kaže na sposobnost
prilagajanja in spreminjanja akterjev, če obstaja interes za pogajanja. Vendar
pa je to kolektivno pogodbo sodišče razglasilo za nično, iz razloga ker
sindikat ni imel sposobnosti za zastopanje.
Na drugi strani pa obstajajo tudi pogodbe na
ravni družbe, kot je pogodba med danskim sindikatom 3F in Hilfr iz leta 2018[8], pa tudi pogodba v Združenem kraljestvu med sindikatom
GMB Union in Hermes iz leta 2019[9]. Vzorec glede zastopanja delavcev ostaja enak.
Tradicionalni akter je uspešen v svoji tradicionalni vlogi, ko lahko izvede
pritisk na drugega pogajalca.
Ne glede na stopnjo pogajanja se lahko
naredijo jasni in neposredni zaključki. Pri majhnem številu kolektivnih pogodb
na področju gig-ekonomije so glavni akterji bili tradicionalni sindikati, ki so
upoštevali tradicionalna pravila.
Najbolj nerazumna vloga pa je vloga delodajalskih organizacij. Namreč, ne odzivajo se več na razredne spore, temveč na interese, saj tradicionalna podjetja nimajo enakega pogleda na nove platforme. Veliko deležnikov meni, da položaj platform ni dovzeten za kolektivna pogajanja, a na italijanskem primeru je možno videti, da obstajajo izjeme.
Nove oblike »mehke« zakonodaje
V številnih državah je moč opaziti zanimiv
fenomen, kot recimo v Italiji, Franciji ali Nemčiji, tj. pojav dokumentov ali
institucij na področju platformne ekonomije, na katero želijo vplivati. V
nobenem primeru niso instrumenti za kolektivna pogajanja, a zaradi svoje
originalnosti se nekatere splača pregledati z namenom iskanja tretjega načina.
Prvi od teh dokumentov je bila bolonjska listina iz leta
2018, imenovana »Carta dei diritti fondamentali dei lavoratori digitali nel
contesto urbano«, ki ni imela pravnega učinka. Ima dvanajst členov, namen
katerih je spodbujanje varnega in dostojanstvenega zaposlovanja, prav tako pa
je kompatibilna s prilagodljivostjo digitalnega trga dela in zagotavlja
izboljšanje življenjskih in delovnih pogojev ponudnikov storitev. Listina
obravnava zastopanje delavcev in delovne spore, vendar ne govori o kolektivnem
pogajanju. Ne glede na to pa bolonjska listina s priznavanjem dveh glavnih
orodij za pogajanja, opredelitev aktivnih subjektov in sprejem ukrepov za
pritiskanje, oblikuje okolje pravic za postopek kolektivnega pogajanja, ki se
lahko razvije kot posledica tega sprejema.
Nemčija je podala številne primere v tem katalogu
sorodnih izvedb, ki imajo dodan interes, ki vključuje vdor na področje
množičnega dela. V prvi vrsti obstaja Kodeks ravnanja »Paid Crowdsourcing
for the Better«, katerega so podpisala številna podjetja, ki so se
enostransko obvezala spoštovati in zagotavljati dekalog pravic. Kolektivnega
pogajanja ne omenja, njegova vsebina pa pomembno ureja tiste, ki bi mu lahko
bili podvrženi v naprednejši fazi. Njegov najpomembnejši rezultat je
oblikovanje svojega prostovoljnega mehanizma za razreševanje sporov, s katerim
upravlja sindikat IG-Metall. Naslavlja zgolj individualne spore, do določenega
obsega pa spominja na najpomembnejše izide kolektivnega pogajanja.
Prav tako pomemben je dokument Frankfurt Paper on
Platform-Based Work, katerega je podpisalo sedem sindikatov iz Avstrije,
Nemčije, Danske, Švedske in Združenih držav Amerike, s številčno tehnično ekipo
svetovalcev. Kot ključno izpostavlja spoštovanje kolektivnih pogodb in, kot še veliko
pomembneje, spoštovanje pravice do organiziranja delavcev. Posledica te pravice
je možnost pogajanja, prav tako je pomembna izjava, da so spletne platforme ustrezni
sogovorniki v pogajanjih.
IV.
VSEBINA
Akademiki in deležniki se strinjajo, da je
problematiko vsebine kolektivnega pogajanja potrebno prepustiti socialnim
partnerjem. Na tem področju ni nobene potrebe po zakonskem urejanju.
Analiza dejanske vsebine kolektivnega
pogajanja v gig-ekonomiji nam daje zelo raznolik odgovor. Glavno klasifikacijo
tvorijo abstraktne, splošne in specifične vsebine.
Prva skupina se nanaša na situacijo, v kateri
so platformski delavci vključeni v obstoječe kolektivne pogodbe na ravni dejavnosti,
kot je npr. na primeru Španije, ki zadeva hotele in storitve strežbe. Te
kolektivne pogodbe nimajo nobenih specifičnih materialnih pravil, ki zadevajo platformske
delavce , temveč so zgolj razširile svojo osebno veljavnost. Analiza te vsebine
zato nima nobenega interesa.
Druga skupina vsebine vključuje tradicionalne
kategorije urejanja, ki ima posebno dimenzijo v gig-ekonomiji . Kot glavni
primer navaja plačilo in delovni čas: vprašanja, ki so na trgu dela prisotna že
od nekdaj, a imajo danes nenavadne lastnosti, kot je npr. vloga aplikacije pri
njihovem določanju.
Prvi sporazum na ravni podjetja, ki je bil
sklenjen med danskim sindikatom 3F in Hilfr Aps, je odličen primer te
situacije, saj pokriva vsa tradicionalna vprašanja. V zvezi s plačami vsebuje
naslednje pravilo: »Zaposleni si lahko na platformi določi svojo individualno
plačo. Vendar pa plača nikoli ne more biti nižja od plače, ki je navedena v tej
kolektivni pogodbi«. Podobna in celo podrobnejša vsebina je v italijanski
pogodbi na nacionalni ravni. To niso inovativne klavzule, temveč lepo
predstavljajo možnosti za kolektivne pogodbe na področju gig-ekonomije . V teh
pogodbah pa obstajajo pravila v zvezi z novimi tehnološkimi vidiki odpovedi
pogodbe: »Izbris ali druga depersonalizacija profila zaposlenega na platformi
se smatra kot odpoved« glede na dansko pogodbo. Italijanska pogodba na
nacionalni ravni ima podobno vsebino. Lahko je opaziti, da ta pogodba prilagaja
dobro vzpostavljene strukture. Večina platform dejansko ponuja platformo s
široko pravico, da suspendira delavca ali odpove sodelovanje, običajno brez
obveznosti obrazložitve ali z relativno nejasnimi kriteriji (npr. glede ocene,
pri čemer sprejemljiva stopnja ni omenjena) in brez odpovednega roka.
Kolektivno pogajanje je lahko uporabno orodje pri zaščiti delavcev, ki bi
prilagajalo ta široka pooblastila.
Zelo pomembno področje prilagajanja je
delovni čas. Čeprav delovna zakonodaja ne preprečuje delavcem in delodajalcem,
da bi uporabljali sodobno tehnologijo, pa morajo vsi delavci opraviti delo v
sklopu minimalnega delovnega časa. To ne pomeni, da se lahko uporabljajo vse
tradicionalne pravne ureditve in omejitve brez prilagoditev. Ne glede na to pa
se prilagajanje ne razume kot zavrnitev, temveč zgolj dejstvo, da tehnični
razlogi ne morejo upravičiti neuporabo garancij glede delovnega časa.
Kolektivno pogajanje je lahko rešitev za usklajevanje potreb novih vrst dela in
zakonodaje na področju delovnega časa. Pogajanje na kolektivni ravni lahko
prinese ustrezne zaščitne ukrepe pred poudarjanjem fleksibilnosti na strani
delodajalca in večjo transparentnost in bolj formalni standardni postopek v
primerjavi z individualnimi pogajanji.
V nasprotju z zakonodajo, sodelujoči pri kolektivnem pogajanju veliko bolje poznajo prioritete glede zadevnih delovnih mest, sektorja in postopkov in se lahko hitro odzovejo na hitro spreminjajoče se zahteve na trgu. Pravo EU dopušča veliko možnosti za kolektivna pogajanja pri vzpostavitvi standardov glede delovnega časa. 18. člen direktive o delovnem času dopušča odstopanja od členov, ki urejajo dnevne počitke, premore, tedenske počitke, trajanje nočnega dela in referenčna obdobja s kolektivnimi pogodbami. Empirični dokazi kažejo, da pravila glede delovnega časa iz kolektivnih pogodb na digitalnih delovnih mestih niso zgolj vprašanja za teoretiziranje. Vendar pa je potrebno še videti, kako lahko deležniki uporabijo klavzulo o odstopanju v zvezi z direktivo o delovnem času in opredelijo specifične ukrepe, ki so bili oblikovani posebej za platformske delavce - tudi v okviru delovnega razmerja.
Tretja skupina vsebine je bolj
»raziskovalna«. To je področje, na katerem lahko kolektivno pogajanje deluje
kot orodje za inovacije in se spopada z vprašanji, ki do sedaj niso bili tradicionalnega
pomena. Nedavni francoski dekret nº 2021-952[10] je npr. vzpostavil predpis o podatkih platformskih
delavcev in o individualnem dostopu do teh podatkov. Ocene zaposlenih in njihov
nadzor se prav tako lahko regulira s pomočjo kolektivnih pogodb. Pogajanja in
nadzor algoritma na platformi ali v sklopu režima ocen delavcev je najbolj
verjeten za te možnosti.
Španska zakonodaja je odprla pot za nov
kolektivni razvoj, saj je primer Ley Rider vključil pravico predstavnikov
delavcev, da bodo »obveščeni s strani podjetja o parametrih, pravilih in
navodilih, na katerih temeljijo algoritmi ali sistemi umetne inteligence, ki
vplivajo na odločevanje, ki imajo lahko vpliv na delovne pogoje, dostop do in
ohranitev zaposlitve, med drugim tudi profiliranje«. To je seveda prvi in
omejen korak, saj se nanaša na pravice do informacij in ne na kolektivno
pogajanje. A vrata so se odprla za nove predpise.
V vsakem primeru je potrebno zagotoviti
pravico zahtevati transparentnost pri odločitvah in rezultatih sistemov umetne
inteligence, kot pri algoritmih ter tako vzpostaviti pravico do ugovora zoper
odločitev, ki so jih določili algoritmi in katere je pregledal človek.
Deležniki lahko preko kolektivnih pogodb, ki so jih sklenili socialni
partnerji, obravnavajo tako podatke, ki so bili npr. vneseni v sisteme
samodejnega zaposlovanja in promocije zaposlenih, kot tudi nadzor podatkov o
zaposlenih v teh sistemih po koncu njihove življenjske dobe.
Tako so lahko socialni partnerji v vseh sektorjih vodilni pri teh vprašanjih. V zeleni knjigi o prihodnosti dela na Portugalskem[11] je npr. navedeno, da je potrebno »še posebej spodbujati regulacijo uporabe algoritmov v kontekstu kolektivnega pogajanja, pri čemer je potrebno vključevati socialne partnerje in zagotoviti obravnavo zadeve na ravni kolektivnih pogodb, da se zagotovi ustrezna uporaba UI in odrazi potreba, ki je specifična za vsak sektor«.
Kolektivne pogodbe lahko prav tako izboljšajo
načela, ki zmanjšujejo nova tveganja v povezavi z neodvisnim obnašanjem UI, s
čimer se oblikujejo zahteve za zagotovitev varstva zasebnosti in osebnih
podatkov, enakopravnosti in nediskriminacije, etike, transparentnosti in
eksplikabilnosti sistemov, ki temeljijo na algoritmih, tako v smislu izbora
iskalcev zaposlitve kot tudi v smislu pogodbe o zaposlitvi in pregleda poklicne
aktivnosti delavca. Kolektivne pogodbe lahko prav tako urejajo svetovanja
delavskih sindikatov o implementaciji, razvoju in namestitvi sistemov UI.
V.
KONČNI
SKLEP
Naše raziskave kažejo, da kolektivna
pogajanja v državah članicah dejansko obstajajo za delavce v gig-ekonomiji, pa
čeprav obstajajo razlike glede osebne veljavnosti pogodb, udeleženih akterjev,
regulirane vsebine in učinkov, ki jih imajo kolektivne pogodbe.
Ker sta gig-ekonomija in še posebej množično delo
mednarodni problem, je najprimernejši odgovor na ravni Evropske unije. Seveda
mora intervencija biti skladna z nacionalno zakonodajo in nacionalnimi modeli
industrijskih razmerij. Vendar pa ustanovitvene pogodbe omogočajo možnosti urejanja
vprašanj kolektivnega delovnega prava.
Tradicionalni akterji so na nacionalni ravni
lahko sklenili kolektivne pogodbe na področju gig-ekonomije . Čeprav so
evropski socialni partnerji zadržani glede njihove vloge urejanja kolektivnega
pogajanja, pa se zdi, da so sindikati sprejeli izziv urejanja kolektivnega
pogajanja na področju gig-ekonomije . Novi akterji še niso izpolnili svojih
obljub. Naše raziskave prav tako kažejo, da so pogodbe na ravni podjetja bile
sklenjene s strani posameznih delodajalcev, na ravni dejavnosti pa večinoma s
strani tradicionalnih združenj delodajalcev. Vendar pa se zdi, da so za
oblikovanje skupne osnovne ravni pravic še najbolj ustrezne pogodbe na ravni dejavnosti.
Kar zadeva vsebino kolektivnih pogodb na
področju gig-ekonomije, je kolektivno pogajanje potrebno uporabiti kot orodje
za ustvarjanje predpisov. Obstajajo določene teme, kot npr. regulacija
uporabljenih algoritmov, ki so specifični za ta sektor. Zato je dogovor
poslovodstva in delavstva o prilagojeni rešitvi bolj ustrezen od splošnih
pravil iz zakonodaje.
[1] To delo je bilo pripravljeno za raziskovalni projekt COGENS
(VS/2019/0084), ki ga financira Evropska unija. Odraža stališča avtorjev. Evropska komisija ne odgovarja
za nobeno uporabo objavljenih podatkov v delu. Avtorja tega dela sta José María Miranda Boto in
Elisabeth Brameshuber, k delu pa so prispevali tudi Gábor Kártyás, Barbara
Kresal, Teresa Coelho Moreira, Daniel Pérez del Prado in Kübra Doğan Yenisey.
Gradiva so prispevali tudi drugi člani projektne ekipe.
[2] Izraz 'gig-ekonomija' je direkten prevod
angleškega izraza 'gig-economy' in se uporablja - čeprav ni najustreznejši v
slovenskem jeziku - v celotnem tekstu, ker sledi naslovu tega projekta. Gre za spletne
platforme, prek katerih se opravlja delo, in platformsko delo.
[4] Pritožba št. 123/2016, Odločitev o vsebini 12. septembra
2018
[7] https://olympus.uniurb.it/index.php?option=com_content&view=article&id=23625:rider1592020&catid=242&Itemid=139
[8] https://www2.3f.dk/~/media/files/mainsite/forside/fagforening/privat%20service/overenskomster/hilfr%20collective%20agreement%202018.pdf
Comments
Post a Comment