NEGOCIEREA COLECTIVĂ ȘI ECONOMIA GIG: PERSPECTIVE NOI SUMAR

 [1]

I.                    CADRU GENERAL

O varietate de situații

Economia gig (colaborativă) este o problemă latentă și reglementarea acesteia este extrem de diversă în Statele Membre ale Uniunii Europene. Acest lucru este în mod special adevărat în ceea ce privește negocierea colectivă în acest domeniu. Varietatea tradițiilor legale privind negocierea colectivă în Statele Membre este reflectată de varietatea abordărilor Statelor Membre față de (ne)reglementarea negocierii colective pentru persoanele care lucrează în economia gig.

Negocierea colectivă nu poate fi unica sursă de reglementare în economia gig, dar trebuie să completeze, într-o măsură mai mică sau mai mare, dreptul comun. Este clar că este necesară comunicarea constantă între diferite niveluri de reglementare, nu doar la nivel național, ci și între nivelurile naționale și europene. Rolul autorităților publice, nu neapărat prin intervenții legislative, este de o importanță majoră în multe țări și noi moduri de acțiune sunt deja explorate în locuri precum Bologna, Italia, prin dezvoltarea unei Carte locale.

La evaluarea panoramei UE a negocierii colective din economia gig, următorii factori trebuie luați în considerare:

În primul rând, economia gig nu este dezvoltată în același mod în Statele Membre. Chiar dacă este dificil de identificat procentul real al persoanelor care lucrează în această formulă, statisticile arată că există un număr remarcabil de lucrători gig în anumite State Membre, precum Italia sau Spania. Pe de altă parte, acest fenomen este practic inexistent în alte State, cum ar fi în România sau Ungaria.

În al doilea rând, activitățile implementate sub denumirea de „economie gig” sau „economia platformelor” diferă una de cealaltă; există numeroase clasificări divergente. Cea mai clară clasificare include, într-o categorie, așa-numitele „activități offline”, care pot fi reorientate spre ideea de „muncă la cerere” și, în cealaltă categorie, așa-numitele „activități online”, care pot fi etichetate ca „muncă participativă” („crowdwork”). Această diferență între activitățile offline și online are repercusiuni directe asupra canalelor de reprezentare pentru acești lucrători și asupra beneficiului negocierii colective, așa cum este descris în acest raport. În plus, activitatea online atrage factori de competență transnațională care nu trebuie neglijați atunci când sunt luate în considerare viitoarele reglementări. În sfârșit, pandemia de Covid-19, a făcut în multe cazuri ca distincția dintre telemuncă și munca participativă să nu fie clară.

Bicicliștii livratori, șoferii și personalul casnic sunt câteva dintre cele mai caracteristice exemple de activități offline. Aceștia se află de obicei în centrul studiilor legate de economia gig, dar și atunci când este luată în considerare dimensiunea colectivă a dreptului muncii în economia gig. Cele mai remarcabile forme noi de exprimare colectivă pot fi găsite în aceste domenii de activitate. Primele experiențe de succes ale negocierii colective au avut loc în aceste ramuri de activitate. De ce? Din cauza naturii lor fizice, fiind servicii care au existat de multă vreme, și acum sunt oferite pe piață sub o nouă formă de afacere, bazată pe platforme și aplicații. Proximitatea umană conduce la crearea unei comunități și aceasta a fost calea spre o exprimare comună a intereselor, conectând lucrătorii la cerere cu actorii tradiționali: sindicatele.

Pe de altă parte, miriada de activități care pot fi clasificate ca „muncă participativă” (online) este mai rezistentă la dezvoltarea dimensiunii colective a dreptului muncii. Reprezentarea colectivă a lucrătorilor în sistem participativ („crowdworkers”) întâmpină aceleași probleme detectate anterior cu privire la munca de la distanță și relațiile colective de muncă: izolarea conduce la inexistența vocilor colective, chiar dacă anumite practici, cum ar fi comunitatea „Turker”, pot fi considerate ca fiind puncte de referință în domeniul reprezentării. În orice caz, domeniul muncii participative și al activităților online continuă să constituie un teritoriu necunoscut pentru negocierea colectivă.

Un al treilea element de varietate se află în centrul reglementării statutului profesional al lucrătorilor din economia gig. În ultimii ani, nu doar academicienii au discutat despre statutul angajaților sau al lucrătorilor independenți, ci am constatat și apariția cazurilor aduse în fața instanțelor la nivel național și european. În anumite cazuri, cele mai înalte instanțe de judecată au fost solicitate să decidă, cum ar fi în Franța, Italia, Spania sau Regatul Unit. Deși modelele de afaceri ale partenerilor lucrătorilor au variat între ele, răspunsul instanței a fost, de regulă, să califice acești lucrători ca angajați în temeiul unui contract de muncă. Cu toate acestea, în alte cazuri, acest statut profesional a fost negat. Acest lucru s-a întâmplat în cazul Ordinului Yodel al CJUE; de asemenea, un „tribunal comercial” belgian a negat statutul profesional al conducătorilor Uber.

În prezent, cel mai avansat nivel referitor la statutul profesional al lucrătorilor gig este Ley Rider[2], spaniolă, conform căreia există o prezumție legală cu privire la aplicarea dreptului muncii în activitățile de livrare și distribuire organizate prin intermediul unei platforme digitale. Acest lucru are automat consecințe asupra negocierii colective, întrucât acești lucrători sunt incluși obligatoriu în contractele colective de muncă. Ley Rider este un prim mic pas spre includerea lucrătorilor din economia gig în cadrul general al reglementărilor din domeniul muncii, sub egida legislației de dreptul comun.

 

Spre un model mixt de negociere colectivă? Domeniul personal de aplicare al negocierii colective în economia gig

Situația din Spania este o excepție. În majoritatea țărilor nu există niciun act legislativ explicit cu privire la statutul juridic al lucrătorilor din economia gig. Acest fapt are implicații directe asupra posibilității de negociere colectivă pentru acești lucrători.

În mod tradițional, contractele colective de muncă sunt încheiate pentru a reglementa relațiile profesionale. Astfel, în ceea ce privește munca, domeniul personal de aplicare al acestor contracte este restrâns la angajați. Lucrătorii independenți au fost de obicei excluși din negocierea colectivă, exceptând câteva țări cu formule specifice, precum Germania. Totuși, în rând cu jurisprudența sa anterioară, CJUE a statuat în hotărârea sa FNV Kunsten că doar contractele colective de muncă negociate între „management și forța muncă” nu încalcă legislația UE în materie de concurență. Cu toate acestea, Curtea a susținut, de asemenea în FNV Kunsten, că asemenea contracte colective de muncă încheiate pentru „prestatorii de servicii într-o situație comparabilă cu cea a ... lucrătorilor” nu intră în domeniul de aplicare al Articolului 101 TFUE (para. 42). Mai mult, un prestator de servicii își poate pierde statutul de întreprindere „dacă nu își determină independent propria conduită pe piață, ci depinde în totalitate de comitentul său, deoarece nu își asumă niciunul dintre riscurile financiare sau comerciale care rezultă din activitatea celui din urmă și operează ca un auxiliar în întreprinderea comitentului” (para 33). Acest lucru pare să permită o interpretare în favoarea încheierii unor contracte colective de muncă pentru „prestatorii de servicii comparabili cu lucrătorii” fără încălcarea legislației anti-trust a UE. Cu toate acestea, rămân incertitudini, de exemplu, cu privire la prestatorii de servicii care sunt efectivi comparabili. Astfel, legislația în materie de concurență este privită ca unul dintre cele mai serioase obstacole în calea unui nou model de negociere colectivă cu un domeniu personal de aplicare extins.

În lumina acestor incertitudini, Comisia Europeană a lansat recent o consultare privind problema contractelor colective de muncă pentru lucrătorii independenți. Întrebarea esențială este dacă domeniul de aplicare al normelor UE în materie de concurență ar trebui să fie restrâns în măsura necesară excluderii contractelor colective de muncă pentru (un grup care încă trebuie definit de) lucrători independenți de la aplicarea normelor UE în materie de concurență. O Comunicare este așteptată la sfârșitul anului 2021 și poate aduce, sau nu, o schimbare a paradigmei.

Pentru a încheia, pot fi identificate două probleme principale cu privire la domeniul personal de aplicare a negocierii colective pentru lucrătorii gig (prin intermediul platformelor). În primul rând, situațiile din Statele Membre diferă mult de la una la alta. În timp ce, în multe State Membre, contractele colective de muncă încă pot fi încheiate doar pentru salariați, în alte State Membre există posibilitatea de a încheia contracte colective de muncă și pentru persoanele care pot fi calificate ca fiind similare angajaților. În altele, este posibilă extinderea aplicabilității contractelor colective de muncă  și pentru persoane care nu sunt salariați. Alte State Membre au stabilit modele de acorduri colective fără același efect ca tradiționalele contracte colective de muncă. Problema generală este, însă, că nu există nicio definiție uniformă a acelor persoane pentru care - foarte general vorbind - domeniul de aplicare al contractelor colective este extins. Aceasta este direct legată de a doua problemă principală, interacțiunea dintre normele naționale privind negocierea colectivă și legislația UE în materie de concurență. Din punct de vedere teleologic, jurisprudența CJUE poate fi interpretată în favoarea exceptării de la legislația UE în materie de concurență a contractelor colective de muncă încheiate pentru prestatorii de servicii similari salariaților.  Cu toate acestea, nu există nicio definiție a acestor prestatori de servicii similari salariaților, făcând dificil pentru partenerii sociali naționali, dar și pentru legiuitorii naționali, să acționeze în conformitate cu legislația UE atunci când extind domeniul personal de aplicare al negocierii colective.


II.                  SURSE SUPRANAȚIONALE

Posibilul rol pentru legislația UE

Oricare ar fi domeniul de aplicare al posibilei legislații, este clar că Statele Membre și partenerii sociali naționali vor fi principalii actori în acest domeniu. Cu toate acestea, de la începutul cercetării în cadrul proiectului COGENS, o posibilitate a unei intervenții UE în domeniul economiei gig a devenit mai probabilă, iar în februarie 2021, Comisia Europeană a lansat o consultare cu privire la posibila acțiune și care abordează provocările legate de condițiile de muncă în cazul muncii prin intermediul platformelor.

O directivă ipotetică care reglementează la nivelul UE munca prin intermediul  platformelor ar putea stabili dacă lucrătorii din economia gig se bucură de drepturi de negociere colectivă, așa cum arată consultarea, fie într-un articol, fie într-un capitol. Nu există nicio îndoială că Uniunea Europeană poate legifera cu privire la dreptul colectiv al muncii, așa cum se menționează în Articolul 153.1.f. al TFUE.  Competența prevăzută în Articolul 153.1.b al TFUE oferă baza legală necesară pentru desfășurarea acestei sarcini, dacă doar condițiile de lucru trebuie reglementate, însă trimiterea din Articolul 153.1.f al TFUE la „reprezentarea și apărarea colectivă a intereselor lucrătorilor și angajatorilor” oferă o bază solidă pentru dezvoltarea aspectelor de drept colectiv al muncii. Desigur, această situație va implica unanimitatea Consiliului de a adopta o Directivă.

Această posibilă dezvoltare trebuie să respecte, cu toate acestea, extrem de riguros competențele și tradițiile naționale. Directiva 2002/14/CE oferă un exemplu clar în acest sens, stabilind un fond comun care să fie implementat ușor în fiecare Stat Membru. Identificarea reprezentanților efectivi ai lucrătorilor trebuie să țină de legile și practicile naționale. Însă încurajarea normelor specifice pentru lucrătorii din economia gig, cum ar fi „digitalizarea” unităților electorale sau crearea unor moduri de alocare mai ușoară a reprezentării acestui tip de lucrători constituie un conținut adecvat pentru o reglementare supranațională.

În orice caz, Uniunea poate apela la alte căi mai îndrăznețe. Articolul 115 al TFUE continuă să permită, principiu în vigoare din 1957, atunci când era articolul 100 TEEC, „aproximarea acestor legi, reglementări sau prevederi administrative ale Statelor Membre care afectează direct stabilirea sau funcționarea pieței interne”. Utilizând această bază legală, Uniunea Europeană poate aproba o directivă care creează un nivel minim de drepturi pentru oamenii care lucrează în economia platformelor, indiferent de clasificarea lor legală națională. Competențele naționale ar fi astfel respectate, drepturile garantate și ar exista un răspuns supranațional la o situație supranațională.


Perspectiva drepturilor omului: dreptul la negociere colectivă ca un drept al omului

Dreptul la negociere colectivă este garantat ca un drept al omului și ca un drept fundamental al muncii de multe surse internaționale și europene, printre care Pactul internațional pentru drepturile economice, sociale și culturale, mai multe convenții OIM, în special nr. 87 și 98, Articolul 11 al CEDO sau Art. 6.2 al RESC (Cartei Sociale Europene revizuite). Cu privire la drepturile de negociere colectivă pentru lucrătorii din economia gig, Art. 6.2. RESC este de o importanță specifică: nu doar că toate Statele Membre acceptă și se supun Art. 6.2. ESC, și prin urmare trebuie să îl respecte, dar Comitetul European al Drepturilor Sociale a fost cel care a susținut în cazul său recent Congresul Irlandez al Sindicatelor (ICTU) vs. Irlanda[3], că criteriul decisiv cu privire la garantarea drepturilor de negociere colectivă este „mai degrabă dacă există un dezechilibru al puterii dintre prestatori și angajatorii de muncă” (...).

Rezultă din această decizie că nu doar lucrătorii care sunt salariați se bucură de dreptul la negociere colectivă, ci toți prestatorii de muncă - inclusiv cei independenți - care nu exercită nicio influență substanțială asupra conținutului condițiilor contractuale. Comitetul evidențiază faptul că aceste persoane trebuie să aibă posibilitatea de a îmbunătăți dezechilibrul de putere prin intermediul negocierii colective”. Pentru clarificare, am putea adăuga că acest lucru este adevărat indiferent de statutul (formal) al prestatorului de muncă. Cu alte cuvinte, chiar și în acele cazuri în care un lucrător prin intermediul unei platforme este (formal) un lucrător independent, conform unei abordări teleologice și guvernate de drepturile omului, se bucură de drepturile de negociere colectivă atunci când există un dezechilibru de putere între acesta și cel care angajează munca.


III.                ACTORI

Sindicatele (vechi) și noii agenți

În majoritatea țărilor, cadrul legal existent urmează logica vechilor tipare ale organizării muncii. Astfel, implementarea drepturilor colective pentru persoanele care lucrează în economia gig se dovedește a fi mai degrabă dificilă. O structură de negociere bazată pe un singur spațiu de lucru și abordarea unui singur angajator, abordate împreună cu regula majorității care există în multe State Membre, atrage dificultăți structurale în căutarea solidarității printre lucrătorii prin intermediul platformelor și între aceștia și angajații care lucrează în aceeași unitate de negociere. Acest lucru este adevărat în mod special pentru acele State Membre în care negocierea la nivel de unitate prevalează asupra negocierii la nivel de sector de activitate. Fără intervenție legislativă, în multe țări, un astfel de model descentralizat nu stimulează sindicatele să sprijine lucrătorii prin intermediul platformelor. Dezbaterea drepturilor lucrătorilor prin intermediul platformelor poate fi o oportunitate de a regândi modelele de negociere existente, și în anumite țări, de a încuraja negocierea colectivă la nivel de sector de activitate.

În acest scenariu, după un deceniu de adaptare lentă, vechii actori par să fie cel mai bine plasați să integreze prerogativele tradiționale și noile tehnologii. Cu toate acestea, o analiză a realității arată că lucrătorii din economia gig sunt uneori reticenți în a se alătura sindicatelor. Mai mult, însăși sindicatele au fost, cel puțin la început, nepregătite să facă față problemei. Pentru a stabili un model puternic, ideea de „sindicate inteligente” ar trebui să fie dezbătută, ceea ce ar putea conduce în cele din urmă la „aplicații care concurează cu alte aplicații”. Prin promovarea dezbaterilor, creșterea conștientizării, crearea unor opinii cu ajutorul modelului de afaceri însuși al economiei gig, se poate ajunge mai ușor la lucrătorii gig. Într-un model de afaceri bazat pe reputația digitală, atât pentru lucrători, cât și pentru companii, această parte a activității sindicatelor nu poate fi ignorată.

Agenții noi vin, de asemenea, cu noi moduri de intervenție colectivă. Cu toate acestea, aceste grupuri noi nu au reușit niciodată să încheie un contract colectiv. Agenții noi au adus noi forme de exprimare a conflictelor de muncă, cum ar fi flashmob-urile, demonstrațiile pe biciclete sau blocadele. Ei au obținut, într-adevăr, câteva efecte, cum ar fi atragerea atenției. Cu toate acestea, nu sunt priviți ca agenți de negociere efectivă.

Acorduri la nivel de ramură de activitate sau de unitate

Cea mai probabilă posibilitate cu privire la viitorul negocierii în economia gig este menținerea sistemelor actuale. Eficiența acestora va depinde, însă, foarte mult de calificarea legală a lucrătorilor de pe platforme. Ceea ce rămâne este dilema referitoare la nivelul de negociere: ar trebui să fie încheiate contractele colective la nivel de unitate sau de ramură de activitate? Răspunsul la această întrebare depinde în principal de puterea agenților care negociază.

Panorama contractelor colective de muncă arată că primele contracte la nivel de ramură de activitate privind economia gig, de ex. cel pentru hoteluri și catering în Spania[4], au fost încheiate de sindicate (și organizațiile angajatorilor), care nu au ținut cont de specificul acestei activități. Acestea doar și-au lărgit domeniul personal de aplicare și au absorbit economia platformelor în sistem.

Acordul dintre sindicatul danez 3F și Dansk Erhverv[5], Camera de Comerț Daneză, a urmat, de asemenea, vechiul tipar referitor la actori, însă a mai făcut un pas înainte. A fost negociat în mod specific pentru lucrătorii din economia gig. La început, doar lucrătorii Just Eats erau acoperiți de acord, mai exact era practic un contract la nivel de unitate din perspectiva domeniului său personal de aplicare. Cu toate acestea, era deschis atunci altor companii de livrare. Astfel, poate fi considerat primul contract real colectiv de muncă la nivel de ramură de activitate privind economia gig. În Austria a fost încheiat un contract colectiv de muncă la nivel de ramură de activitate și pentru bicicliștii livratori între actorii tradiționali, camerele de comerț din partea angajatorului și federația sindicatelor austriece pe de altă parte. Cu toate acestea, domeniul său personal de aplicare se limitează doar la angajați.

Al treilea exemplu este cel mai remarcabil: acordul la nivel național italian pentru livrarea bunurilor de către bicicliști[6]. Agenții care au negociat sunt o organizație nouă, specifică de angajatori, AssoDelivery, alcătuită din platforme, și un sindicat tradițional, UGL, prin sucursala sa specifică, UGL Rider. Domeniul personal de aplicare este de asemenea remarcabil, întrucât include doar bicicliști lucrători independenți. Acest acord arată capacitatea de adaptare și transformare a actorilor atunci când există dorința de a negocia. Cu toate acestea, acest contract colectiv a fost declarat nul de către o instanță, având în vedere lipsa capacității de reprezentare a sindicatului.

Pe de altă parte, există anumite contracte colective de muncă la nivel de unitate, cum ar fi cel dintre sindicatul danez 3F și Hilfr din 2018[7], sau cel din Regatul Unit dintre GMB Union și Hermes din 2019[8]. Tiparul privind reprezentarea lucrătorilor este același. Actorul tradițional are succes în rolul său tradițional, atunci când poate pune presiune pe ceilalți agenți care negociază.

Oricare ar fi nivelul de negociere, pot fi trase concluzii clare și directe. În puținele contracte colective de muncă încheiate în domeniul economiei gig, sindicatele tradiționale au fost principalii actori, urmând regulile tradiționale.

În sfârșit, rolul organizațiilor angajatorilor este cel mai opac dintre toate. Acesta nu mai răspunde unui conflict de clasă, ci de interese, întrucât companiile tradiționale nu își împărtășesc poziția și perspectiva cu noile platforme. Conform multor părți interesate, poziția platformelor este de a nu fi receptivă la negocierea colectivă, însă cazul italian arată că există excepții.

 

Noi forme de reglementare neobligatorie (soft regulation)

Un fenomen interesant poate fi observat în mai multe țări, cum ar fi Italia, Franța sau Germania, și anume apariția unor documente sau instituții în domeniul economiei platformelor, care caută să o influențeze. În niciunul dintre cazuri nu este vorba despre  instrumente de negociere colectivă, dar dată fiind originalitatea lor în căutarea unui alt treilea mod care este susținut de unii, unele merită să fie examinate.

Primul dintre aceste documente a fost Carta din Bologna, „Carta dei diritti fondamentali dei lavoratori digitali nel contesto urbano”, din 2018, care nu avea nicio valoare juridică efectivă. Aceasta constă în douăsprezece articole destinate să promoveze angajarea sigură și demnă, fiind în același compatibilă cu adaptabilitatea pieței muncii digitale, garantând îmbunătățirea vieții și a condițiilor de muncă ale prestatorilor de servicii. Reprezentarea lucrătorilor și conflictele de muncă sunt prezente în Cartă, dar nu există nicio mențiune cu privire la negocierea colectivă. În orice caz, prin recunoașterea celor două instrumente esențiale pentru negociere, identificarea subiecților activi și acceptarea măsurilor de presiune, Carta din Bologna creează mediul potrivit pentru dezvoltarea unui proces de negociere colectivă, ca o consecință a acelei recunoașteri.

Germania a furnizat mai multe exemple în acest catalog al performanțelor conexe, care au un interes adăugat, ce implică o incursiune în domeniul muncii participative. În primul rând, există Codul de conduită „Paid Crowdsourcing for the Better”, semnat de mai multe companii, în care este proclamat un angajament unilateral din partea acestora de a respecta și garanta un Decalog al drepturilor. Acesta nu conține nicio mențiune la negocierea colectivă, dar conținutul său aproximează într-un mod foarte important acele aspecte care ar putea face obiectul negocierii colective într-o etapă mai avansată. Cel mai important rezultat este crearea unui mecanism independent de soluționare voluntară a conflictelor, administrat de sindicatul IG-Metall. Acesta abordează doar conflictele individuale, însă într-o anumită măsură seamănă cu rezultatele foarte importante ale negocierii colective.

De asemenea, este importantă Frankfurt Paper on Platform-Based Work, semnată de șapte organizații sindicale din Austria, Germania, Danemarca, Suedia și Statele Unite, cu o importantă echipă tehnică de consultanți. Printre punctele esențiale se numără mai întâi respectarea contractelor colective relevante, dar acest lucru este necesar, într-un mod mult mai predominant, pentru a insista asupra dreptului lucrătorilor de a se organiza. O consecință a acelui drept este abilitatea de a negocia, iar declarația că operatorii platformelor sunt interlocutori potriviți pentru a purta negocieri este în mod special relevantă.

  

IV.               CONȚINUT

Există un consens remarcabil în rândul academicienilor și părților interesate în sensul  că problema conținutului negocierilor colective trebuie lăsată partenerilor sociali. Nicio reglementare legală nu este considerată necesară în acest domeniu.

Analiza conținutului efectiv al negocierii colective în economia gig ne oferă un răspuns foarte divers. Principala clasificare vizează conținuturi abstracte, generale și specifice.

Primul grup se referă la situația în care lucrătorii din economia gig erau integrați în contractele colective existente la nivel de ramură de activitate, cum ar fi cazul Spaniei în sectorul referitor la hoteluri și catering. Aceste contracte colective nu conțin nicio regulă importantă specifică legată de lucrătorii gig, ci doar și-au lărgit domeniul personal de aplicare. Analiza acestui conținut prezintă, din această perspectivă, o lipsă de interes.

Al doilea grup de conținuturi include categorii tradiționale de reglementare, care au o dimensiune specială în economia gig. Acestea includ remunerația și timpul de lucru ca principale exemple: probleme care au fost întotdeauna prezente pe piața muncii, dar care prezintă astăzi caracteristici remarcabile, cum ar fi rolul aplicației (platformei) în stabilirea lor.

Primul contract colectiv la nivel de unitate, semnat de sindicatul danez 3F și Hilfr Aps, este exemplul perfect, întrucât acoperă toate probleme tradiționale. În ceea ce privește salariile, acesta conține, de exemplu, următoarea regulă: „Prin intermediul platformei, angajatul își poate stabili în mod individual salariul. Cu toate acestea, nu poate fi niciodată mai mic decât salariul stipulat în acest contract colectiv”. Conținuturi similare și chiar mai detaliate pot fi regăsite în acordul la nivel național italian. Deși acestea nu reprezintă clauze inovative, ele constituie exprimarea vizibilă a locului posibil pentru contractele colective de muncă în domeniul economiei gig. În aceleași acorduri, însă, există reguli referitoare la aspectele noi, tehnologice ale încetării contractului de muncă: „Ștergerea sau altă depersonalizare a profilului angajatului pe platformă va fi considerată o concediere”, conform acordului danez. Conținuturi similare pot fi regăsite în acordul la nivel național italian. Este ușor de înțeles că acest acord adaptează în fapt structuri bine stabilite. Majoritatea platformelor își arogă un drept extins de suspendare a lucrătorilor sau de încetare a cooperării, de obicei fără a avea obligația de a  motiva decizia sau de a motiva doar conform unor criterii relativ vagi (de ex. referindu-se la evaluarea obținută, fără a menționa nivelul acceptabil) și fără o perioadă de preaviz.  Negocierea colectivă poate reprezenta un instrument util în protejarea lucrătorilor, modulând aceste puteri extinse.

Un domeniu foarte important de adaptare este timpul de muncă. În timp ce dreptul muncii nu îi va împiedica pe angajați și angajatori de la a utiliza beneficiile tehnologiei moderne, sunt necesare garanții minime ale timpului de muncă pentru toți lucrătorii. Acest fapt nu înseamnă că toate instituțiile legale tradiționale și toate limitele pot fi aplicate fără ajustare. Cu toate acestea, ajustarea nu va fi înțeleasă ca o derogare: simplele motive tehnice nu pot justifica neaplicarea garanțiilor referitoare la timpul de muncă. Negocierea colectivă poate fi o soluție pentru concilierea nevoilor noilor tipuri de muncă și a reglementărilor privind timpul de lucru. Negocierea colectivă poate introduce măsuri de protecție adecvate împotriva unei supraestimări a flexibilității din partea angajatorului și reprezintă un proces de stabilire a unui standard formal și mai transparent decât negocierile individuale.

Spre deosebire de legislație, părțile negocierii colective cunosc mai bine prioritățile locului de muncă sau sectorului, și procesul se adaptează rapid la cerințele pieței aflate într-o schimbare rapidă. Legislația UE oferă un spațiu mai amplu pentru negocierea colectivă în stabilirea standardelor referitoare la timpul de muncă. Articolul 18 al Directivei privind timpul de muncă permite derogări de la articolele privind odihna zilnică, pauzele, perioadele de odihnă săptămânală, durata turelor de noapte și perioadele de referință prin intermediul contractelor colective. Dovezile empirice arată că normele privind timpul de muncă stabilite de contractele colective pentru spațiile de lucru digitale nu sunt doar o chestiune teoretică. Cu toate acestea, trebuie să vedem cum pot utiliza părțile clauza de derogare din directiva privind timpul de muncă și cum pot stabili măsuri specifice concepute pentru lucrătorii gig - inclusiv în cadrul raportului de muncă.

Al treilea grup de conținuturi este unul mai „exploratoriu”. Este domeniul în care negocierea colectivă poate fi un instrument de inovare, confruntându-se cu probleme care au constituit până acum o preocupare tradițională. Decretul francez recent nr. 2021-952[9], de exemplu, a stabilit o reglementare cu privire la datele lucrătorilor de pe platforme și accesul persoanelor fizice la acestea. Punctajele (evaluările) și controlul lucrătorilor, într-o etapă ulterioară, ar putea fi reglementate de contractele colective de muncă. Negocierea și supravegherea algoritmului folosit de platformă sau regimul  evaluărilor lucrătorilor reprezintă cele mai remarcabile dintre asemenea posibilități.

Legislația spaniolă a deschis anterior un posibil mod de dezvoltare colectivă, întrucât Ley Rider a inclus dreptul reprezentanților lucrătorilor „de a fi informați de societate despre parametri, regulile și instrucțiunile pe care se bazează algoritmii sau inteligența artificială, care afectează adoptarea deciziilor ce pot avea un impact asupra condițiilor de muncă, accesului și menținerii locului de muncă, inclusiv asupra creării unui profil”. 

Este, evident, un prim pas limitat, întrucât face trimitere la drepturile de informare, și nu la negociere colectivă. Însă poarta a fost deschisă pentru reglementări viitoare.

În orice caz, dreptul de a cere transparență în decizii și în rezultatele sistemelor AI (inteligență artificială, n.n.), cât și în algoritmii subiacenți trebuie garantat, stabilind dreptul de a contesta deciziile adoptate de algoritmi și obligația de a fi revizuite de o ființă umană. Prin contractele colective încheiate de partenerii sociali, părțile pot aborda problemele datelor introduse în sistemele automate de angajare și promovare a angajaților, de exemplu, și ale controlului angajaților asupra existenței ulterioare a datelor create de aceste sisteme.

Partenerii sociali din toate sectoarele ar putea acționa ca „vârfuri de lance” ai acestei probleme. În lucrarea referitoare la viitorul muncii în Portugalia (Green Paper on the Future of Work in Portugal )[10], de exemplu, una dintre liniile de reflexie este „încurajarea, în special, a reglementării în contextul negocierii colective a modului de utilizare a algoritmilor, care implică partenerii sociali și asigură tratarea acestui subiect la nivelul contractelor colective de muncă, pentru a asigura o utilizare adecvată a inteligenței artificiale și pentru a reflecta nevoile specifice fiecărui sector”.

De asemenea, contractele colective de muncă ar putea consolida principiile care minimizează noile riscuri asociate cu comportamentul autonom al inteligenței artificiale, stabilind cerințele pentru asigurarea protejării confidențialității și datelor personale, egalității și nediscriminării, eticii, transparenței și comprehensibilității sistemelor bazate pe algoritmi, atât în ceea ce privește selectarea candidaților pentru un loc de muncă, cât și implementarea contractului de muncă și inspectarea activității profesionale a lucrătorului. Mai mult, contractele colective ar putea reglementa consultarea sindicatelor în legătură cu implementarea, dezvoltarea și punerea în funcțiune a sistemelor inteligenței artificiale.

  

V.                 CONCLUZIE FINALĂ

Cercetarea noastră a arătat că, de fapt, negocierea colectivă există pentru lucrătorii din economia gig în Statele Membre, deși există diferențe cu privire la domeniul personal de aplicare a contractelor colective, actorii implicați, conținutul reglementat și efectele contractelor colective.

Întrucât economia gig și munca participativă, în mod special, sunt o problemă transnațională, un răspuns din partea Uniunii Europene pare mai adecvat. Desigur, intervenția Uniunii trebuie să fie în conformitate cu legislația națională și practicile în materie de raporturi colective de muncă. Cu toate acestea, Tratatele oferă posibilități de reglementare a problemelor de drept colectiv al muncii.

La nivel național, actorii tradiționali au reușit să încheie contracte colective în domeniul economiei gig. Deși partenerii sociali europeni par a fi reticenți în ce privește rolul de acestora de reglementare a negocierii colective, se pare că sindicatele au acceptat provocarea reglementării negocierii colective în economia gig. Noii actori nu și-au îndeplinit încă promisiunile. Cercetarea noastră a arătat că asemenea contracte colective au fost încheiate la nivel de unitate de angajatori unici, cât și la nivel de ramură de activitate, în principal de către asociații tradiționale.de angajatori Cu toate acestea, pentru a crea un fond comun de drepturi, contactele colective de muncă la nivel de ramură de activitate par să fie cele mai adecvate.

În ceea ce privește conținutul contractelor colective de muncă în economia gig, negocierea colectivă ar trebui să fie utilizată ca un instrument pentru stipularea unor reglementări detaliate. Există subiecte specifice, de ex. reglementarea algoritmilor aplicați, care sunt tipice pentru acest sector. Astfel, o soluție personalizată convenită între conducere și muncă (angajator și lucrători) pare a fi mai adecvată decât regulile generale stabilite de lege.

 

 



[1] Această lucrare a fost pregătită ca o sinteză a proiectului de cercetare al COGENS (VS/2019/0084), finanțat de Uniunea Europeană. Aceasta reflectă viziunile autorilor, iar Comisia Europeană nu este responsabilă pentru nicio utilizare a informaţiilor conţinute. Autorii acestei lucrări sunt José María Miranda Boto şi Elisabeth Brameshuber, cu contribuţia lui Gábor Kártyás, Barbara Kresal, Teresa Coelho Moreira, Daniel Pérez del Prado şi Kübra Doğan Yenisey şi materiale furnizate de ceilalţi membri ai echipei proiectului.

[3] Plângerea nr. 123/2016, Decizie privind fondul din 12 septembrie 2018

Comments

Popular posts from this blog

Collective agreement Between Hilfr ApS. CBR.no.: 37297267 and 3F Private Service, Hotel and Restaurant Translation by the Danish Confederation of Trade Unions

COGENS main findings

Short summary of the COGENS action